Evropští letoví dispečeři stávkují, nechtějí změny centrálně prosazované EK

V desítce evropských zemí včetně České republiky postupně stávkují letoví dispečeři. Do protestní akce se zapojí až 14 tisíc zaměstnanců. Zúčastní se i čeští dispečeři. Nejde jim o peníze, ale o přílišnou snahu orgánů Evropské unie zasahovat do letového prostoru. V Portugalsku už protesty podle agentury AFP vedly ke zrušení zhruba 20 letů.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Zrušené odlety | Foto: Tomáš Adamec

V Portugalsku už akce běží. Ve Francii se letoví dispečeři připojili od dnešních 19 hodin a stávkovat budou až do pátku do šesti ráno.

Kratší stávky chystají dispečeři v Itálii, Rakousku, Řecku, Maďarsku, Slovinsku, na Kypru, na Maltě a na Slovensku.

Provoz na nebi nad Českem nemá akce výrazně ovlivnit

Čeští dispečeři plánují protest na čtvrtek od 7 do 19 hodin. Během tohoto protestu budou dispečeři provoz nad Českou republikou řídit pouze po předem určených drahách, což například zpožděným letadlům neumožní nahnat čas během letu.

Cestující by to ale neměli výrazně pocítit, říká mluvčí Řízení letového provozu Richard Klíma:

Přehrát

00:00 / 00:00

O současné formě s Filipem Šindelářem mluvil Pavel Petr

„S ohledem na to, že se jedná o protestní akci – nejedná se o stávku v pravém slova smyslu – čeští řídící letového provozu se k této protestní akci se přidávají tzv. formou striktního řízení letu po tratích. To znamená, pracují, nicméně poskytují služby v základním standardu.“

„S ohledem na kapacitní možnosti a uspořádání letového provozu v českém vzdušném prostoru nepředpokládáme, že by tato protestní akce měla mít na pasažéry – nejen v českém vzdušném prostoru, ale i v celoevropském kontextu – větší vliv,“ dodal Klíma.

Důvody protestu

Letečtí dispečeři protestují proti snaze Evropské komise získat větší pravomoci na úkor jednotlivých členských států. Komise by chtěla centrálně rozhodovat o bezpečnosti, letových trasách, přípustném zpoždění a podobně.

Chce oslabit pravomoci národních úřadů pro civilní letectví. Dispečeři se bojí také toho, že by nová legislativa posílila pravomoci leteckých dopravních společností proti poskytovatelům služeb řízení letového provozu, takže by dopravci třeba mohli mluvit do investic.

Letiště | Foto: Tomáš Vodňanský

Evropská komise se v projektu "Jednotného evropského nebe" snaží zkrátit letové vzdálenosti. Způsob však budí pochyby dispečerů. Obávají se například bezpečnostních rizik.

Podle Richarda Klímy jde hlavně o vzdušné prostory jednotlivých států:

„Kde by mohla Evropská komise stanovit bez znalosti toho národního prostředí přesně stanovený limit zpoždění, který není možné překročit, což se v současné době neděje. Nyní se výkonostní cíle stanovují právě a ve spolupráci poskytovatelů služeb řízení leteckého provozu a národních úřadů pro civilní letectví."

Námitky mají i ministři dopravy

Podobné obavy vyjádřili také ministři dopravy členských zemí EU na své nedávné neformální schůzce. Většinově se k záměru komise vyslovili negativně.

Ekonomické dopady stávky dispečerů neumí evropská organizace pro bezpečnost letového provozu Eurocontrol přesně odhadnout. Bude se ale snažit, aby byly co nejmenší.

Lety se nebudou rušit, ale letadla si nebudou moci zkracovat trasu. Z toho vyplývá, že mohou vzrůst náklady leteckých společností například na pohonné hmoty.

Proti proudu

Projekt Evropské komise měl být původně vylepšením Jednotného evropského nebe dva, připomněl Stanislav Mrázek, prezident profesní odborové organizace řídících letového provozu CZATCA.

Přehrát

00:00 / 00:00

O zapojení českých leteckých dispečerů do protestu mluvil Stanislav Mrázek, prezident profesní odborové organizace řídících letového provozu CZATCA

„Ale nakonec, když vyšel, a viděli jsme, co se do něj dostalo, tak se dá říci, že v podstatě jde úplně proti směru, kterým jsme se posledních deset let snažili se svými zaměstnavateli jít.“

„Návrh Evropského sjednoceného nebe dva plus kromě jiného zahrnuje separaci, nebo outsourcing tzv. pomocných služeb, jak je označila Evropská komise. Což jsou ale i služby jako je technická údržba systémů, na kterých pracujeme,“ poznamenal Mrázek, který má v tomto bodě obavu o bezpečnost.

„Pokud to budeme nakupovat od soukromé společnosti, jakým způsobem ohlídáme, že její zaměstnanci dodržují tak náročná bezpečnostní pravidla a postupy , jako jsme na to zvyklí u vlastních zaměstnanců?“

Jitka Hanžlová, mkp Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme