Dánská královská rodina si objednala skleněný sarkofág, vyrobí ho česká firma

Sedmitunový sarkofág si u českého sklářského studia objednala dánská královská rodina. Skládat se bude ze šesti kusů a uvnitř budou siluety dánské královny a prince.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

České sklo má stále lepší jméno za hranicemi. Jedno z nejlepších sklářských studií na světě se podle odborníků nachází v Železném Brodě.

Řemeslníci zde nyní pracují na sošce Českého lva. V květnu ale tuto cenu vymění za větší designový kus. Budou vyrábět sarkofág pro dánskou královskou rodinu.

„Víme úplně přesně, jak to bude vypadat. Je to takový zvláštní batyskaf ze šesti kusů. Uvnitř jsou dvě siluety, královny a prince. Je to sarkofág, který navrhl umělec Bjorn Norgaard, a bude v katedrále v Roskilde,“ přibližuje majitel sklářského studia Zdeněk Lhotský.

Přehrát

00:00 / 00:00

Podrobnosti o výrobě skleněného sarkofágu zjišťovala Klára Bílá

Schránka pro uložení ostatků bude podle Lhotského vážit přes sedm tun. Cenu ani podrobnosti ale prozradit nesmí, protože přesná podoba zakázky je přísně tajná.

Dánský královský dvůr nechce výrobu sarkofágu komentovat. Tajemnice komunikačního oddělení dánské královské rodiny Linda Allermandová odpověděla:

„Děkujeme za milý dotaz, s nímž vám však nemůžeme pomoci, protože se k subdodavatelům zakázky na výrobu skleněného sarkofágu nevyjadřujeme.“

Je to úspěch

Odborníci se velké zakázce nediví. Pokládají ji ale za výjimečný úspěch, i přestože české sklo má obecně ve světě dobrý zvuk.

„Je to velice významné. Takovéto umělecké dílny nemají zákazníka každý den. Je to opravdu nárazová záležitost. Z velké zakázky tohoto typu může žít několik měsíců nebo let a může investovat,“ říká vedoucí ateliéru skla na pražské Vysoké škole uměleckoprůmyslové Rony Plesl.

Zdeněk Lhotský, mísa Vitrucell | Foto: Kristina Hrabětová

Mnoho podobných studií žije hlavně ze zahraničních zakázek, potvrzuje vedoucí oddělení skla a keramiky Uměleckoprůmyslového muzea v Praze Milan Hlaveš.

„Na vývoz jde tradičně až 90 procent veškeré výroby a mohl bych jmenovat firmy, které dělají naprosto neuvěřitelné skleněné svítivé objekty na Blízký i Dálný východ,“ říká Hlaveš.

České sklo má ve světě dobrý zvuk, nicméně i v tomto odvětví je obrovská konkurence. Podle Zuzany Sedmerové z Czech Trade, tak české firmy musejí přinést něco navíc. Skláři, kteří chtějí uspět, jsou podle ní nuceni k neustálým inovacím.

Klára Bílá, Anna Kottová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme