Supervlaky Railjet, které budou jezdit na českých kolejích, se testují v okolí Vídně

První soupravy Railjet určené pro české koleje už jezdí kolem Vídně. Jejich provoz tam testuje výrobce. Do Česka podle Českých drah přijedou až v červnu.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Souprava Railjet v barvách Českých drah (vizualizace) | Foto: České dráhy

Sedm souprav Railjet má přijít na 2,5 miliardy korun. Vlaky mají jezdit mezi Prahou, Brnem, Vídní a Štýrským Hradcem.

Jak se ale zdá, s financováním nákupu to není tak lehké. Českému rozhlasu to potvrdil mluvčí drah Radek Joklík.

„Nákup jednotek Railjet podepsal předchozí management, který počítal s tím, že bude možné tyto jednotky zaplatit částečně z prostředků, které získáme prodejem nádraží Správě železniční dopravní cesty. K prodeji prozatím nedošlo, takže my tyto prostředky k dispozici nemáme, proto využijeme jiné zdroje financování,“ upřesnil Joklík.

Přehrát

00:00 / 00:00

České dráhy a nákup souprav Railjet - téma pro redaktorka Nikolu Bojčeva

Jedním z dalších zdrojů může být půjčka. České dráhy údajně nesáhnou po novém úvěru, ale využijí už dříve schválené úvěrové rámce.

To už je ale druhý pokus o supervlaky na českých kolejích. České dráhy před lety pořídily pendolina a i u nich byly problémy.

Každá ze sedmi souprav stála zhruba 600 milionů korun. Kvůli dluhům z minulosti a pohledávkám z 90. let generuje pendolino každoročně účetní ztráty kolem půl miliardy. Úvěr za pendolina mají dráhy splatit v letošním roce.

Samostatnou kapitolou je vytíženost spojů, která podle některých odborníků nebyla optimální. Pendolinům nepomohlo ani stažení ze slovenských a rakouských kolejí, kam z Prahy soupravy dříve zajížděly.

Nikola Bojčev Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme