Loni lidé šetřili, obchodníkům ale pomohla k vyšším tržbám intervence ČNB

Tržby v maloobchodě loni klesaly, meziročně ovšem vzrostly o procento. V prosinci růst v porovnání s listopadem zpomalil, přesto patří prosincové tržby k nejvyšším. Kromě předvánočních nákupů pomohla obchodníkům také intervence centrální banky proti silné koruně.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Oblečení (ilustrační foto)

Oblečení (ilustrační foto) | Foto: stock exchange

„Vánoční horečka podle našeho názoru klesla, nicméně i tak zůstala na zvýšené úrovni. Chuť domácností utrácet před Vánoci byla podpořena obavou ze zdražování po intervencích České národní banky proti koruně,“ myslí si hlavní ekonomka Raiffeisenbank Helena Horská.

„Stejně jako v listopadu stál za růstem hlavně prodej aut, následovaný vánočními dárky. Typicky tablety, telefony, bílé zboží, oděvy, obuv a vybavení pro sport,“ vypočítává.

O zahájení devizových intervencí rozhodla Česká národní banka na začátku listopadu loňského roku. Cílem bylo oslabit korunu, a více tak uvolnit měnové podmínky. Kurz chce banka držet poblíž 27 korun za euro.

Centrální banka zásah zdůvodňovala mimo jiné tím, že pro zdraví ekonomiky je nutné oživit inflaci. Intervence vyvolala rozporuplné reakce odborníků. Naopak výrobní podniky rozhodnutí uvítaly a doufají, že povede ke vzniku nových pracovních míst.

Šichtařová: Intervence ČNB byla svým způsobem největší slevová akce

Pokladna | Foto: Tomáš Adamec

I když se nejvíce utrácelo za auta a vánoční dárky, tak naopak za potraviny, léky nebo pohonné hmoty tržby naopak klesly. Podle Markéty Šichtařové z Next finance je jasné, že český zákazník loni šetřil:

„Když to šlo, tak kupoval na internetu. Záleželo mu i na ceně, a to se třeba projevilo v tom, že nakupoval potraviny s nižší kvalitou. Zákazníka také zajímaly slevové akce.“

„Svým způsobem největší slevovou akcí roku byla vlastně intervence České národní banky. Všichni, kdo chtěli koupit třeba auta, nebo elektroniku, věděli, že si musí hodně pospíšit, pokud možno ještě do konce roku,“ připomněla Šichtařová.

Lidé budou zřejmě šetřit dál

V lednu se ještě projevily slevové výprodeje. Ale na druhé straně teď už lidé nebudou kupovat zboží, které si pořídili na konci roku. Slabší koruna navíc některé druhy zboží zdraží, takže lidé budou šetřit.

Pokud se nezvýší zaměstnanost, neporostou mzdy a lidé se nebudou bát o práci, nedá se čekat, že by se rozhodli více utrácet.

Vývoj tržeb maloobchodu od prosince 2012 do prosince 2013 | Foto: ČTK

Jitka Hanžlová, mkp, Kristýna Winklerová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme