Obchodním řetězcům v Česku hrozí potíže. Kvůli letákovým akcím

Češi šetří. Méně nakupují a naučili se důsledně využívat slev. Na tržbách obchodníků se tak stále více podílí takzvané letákové akce. Pro řetězce ale můžou znamenat velké riziko.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Víno (ilustrační foto)

Víno (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek | Zdroj: Český rozhlas

Dříve mohly počítat s tím, že když přilákají do obchodu zákazníky na slevovou akci, lidé utratí peníze i za další zboží.

Navíc často sáhli po tom, co původně ani neměli v plánu koupit. V takovém případě se řetězcům slevové akce vyplácely, protože měly obrat a ‚nahnaly‘ marže na ostatním zboží, které ve slevě nebylo.

Jenže teď se zákazníci začali chovat jinak a důsledně nakupují jen zboží se slevou a pro další se vypraví jinam, kde je zlevněné. Dokládá to zjištění společnosti Nielsen.

Podle ní se slevové akce v loňském roce podílely na celkových tržbách obchodních řetězců v České republice už téměř 50 procenty. To je riskantní hranice, která znamená přímé ohrožení ziskovosti obchodníků.

Privátní značky se prodávají hůře

Obchodní řetězce v tuzemsku prý navíc zaostávají v prodejích zboží pod svými privátními značkami. A to i proto, že značkoví výrobci nasazují více reklamních slevových akcí. Mnohem více, než v jiných zemích západní Evropy.

Nejaktivnější jsou v nabízení slev hypermarkety, u kterých zlevněné zboží překonalo hranici 50 procent. Zákazníci tak mají možnost téměř nepřetržitě nakupovat zboží v akci. Privátní značky tím ztrácí jednu ze svých nejsilnějších konkurenčních výhod, kterou je cena. Protože když se zákazníci rozhodují, jaký produkt si koupí, sáhnou za srovnatelnou cenu raději po značkovém výrobku.

Privátní značky řetězců byly v minulosti častým terčem kritiky za údajně nižší kvalitu oproti značkovým výrobkům. To se ale v mnoha případech změnilo. Obchodní řetězce totiž v případě zboží prodávaného pod jejich značkou jdou takzvaně ‚s kůží na trh‘.

Proto výrobce hlídají a vyžadují různé certifikáty kvality. Jenže s tím zřejmě přišly pozdě. Zatímco v České republice je podíl privátních značek na prodejích rychloobrátkového zboží kolem 18 procent, průměr v západní Evropě se blíží třetině.

Jitka Hanžlová, Simona Bartošová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme