Stávka v londýnském metru se chýlí ke konci, poté jsou odboráři ochotni jednat

Jízda londýnským metrem stále připomíná ruskou ruletu. Cestující ani dnes ráno nevěděli, jestli najdou svou zastávku otevřenou a zda se natěsnají do jedné ze souprav. Až do dnešního večera potrvá stávka zaměstnanců metra, kterým se nelíbí plánované uzavření všech jízdenkových pokladen a propouštění. Protestující odboráři slíbili, že zítra usednou s vedením dopravního podniku a města k jednacímu stolu.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Stávka v londýnském metru se chýlí ke konci

Stávka v londýnském metru se chýlí ke konci | Zdroj: Reuters

Aktuálně je otevřených asi 75 procent stanic a alespoň částečně jezdí 9 z 11 linek metra, takže se nedá mluvit o tom, že by metro úplně stálo.

Mnohem pečlivěji než včera se dbá na regulaci počtu cestujících na jednotlivých nástupištích. Včera na některých zastávkách akutně hrozil pád osob do kolejiště, což chtějí odboráři nechat prošetřit.

Dnes ráno svou Oyster Card, tedy kartu, na které má cestující načtený finanční obnos nebo časový kupón, použilo 91 procent pravidelných uživatelů městské dopravy, včera to bylo 86 procent. Lidé se ze včerejší – hlavně večerní – anabáze poučili a kdo mohl, ten dnes pracuje z domova

Přehrát

00:00 / 00:00

Aktuální dění kolem stávky v londýnském metru sleduje zahraniční zpravodaj ČRo Jiří Hošek

Londýňané také začali hledat alternativní způsob dopravy. Tisíce lidí využily celkem slušného počasí dnes ráno a vyrazily pěšky alespoň část trasy; na sociálních sítích se to hned hemžilo údaji, kolik spálí člověk kalorií, když jde z King’s Cross na nádraží Waterloo.

Úplným hitem jsou během stávky Boris Bikes, modrá kola pojmenovaná podle starosty Borise Johnsona, která si lidé mohou vypůjčit u jednoho z mnoha stojánků po městě. Včera se jich vypůjčilo skoro 30 tisíc, což je nárůst o 50 procent oproti normálu.

Žně mají taxikáři, kteří ale ve špičce své zákazníky mnohdy od cesty odrazují, protože tempo bývá hlemýždí a navíc cestující místo10 liberzaplatí 25.

Ženy a děti mají přednost

Hlavní tíha leží na londýnských double-deckerech. Dopravní podnik jich poslal do ulic dodatečnou stovku, včetně starších exemplářů, které už jsou spíš muzejními exponáty. Jak na Twitteru napsal jeden z pasažérů, v autobusech platí zásada jako na záchranných člunech Titaniku: „Ženy a děti první“.

Konečně se také rýsuje jednání mezi vedením dopravního podniku a stávkujícími odboráři. Už to, že spolu obě strany vůbec zasednou k jednacímu stolu, je úspěchem. Od města a dopravního podniku bylo pozvání už na dnešek, ale to odboráři odmítli.

Odborové svazy RMT a TSSA pohrozily zopakováním navlas stejné 48hodinové stávky příští týden. Jsou ale pod tlakem médií a také podpora veřejnosti se zřejmě už trochu vytrácí. Kompromis se však zatím úplně nerýsuje.

Jiří Hošek, Simona Bartošová, kap Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme