Dění v Lochkovském tunelu nepřetržitě sledují dispečeři. Občas narazí i na chodce
Větším škodám při nedávném požáru kamionu v Lochkovském tunelu se podařilo předejít díky včasnému zásahu hasičů a dispečerů na velícím středisku v Rudné u Prahy. 24 hodin denně tam policisté a zaměstnanci Ředitelství silnic a dálnic sledují provoz na Pražském okruhu i v obou tunelech.
Vědí o každé nehodě, přestupku nebo závadě na technologiích.
„Před sebou máme vizualizace tunelů na Silničním okruhu kolem Prahy – tunel Lochkov, tunel Cholupice. Obrazová stěna je rozdělená na dvě části. V levé části je zobrazena technologie v tunelech a na trase a v pravé část sedí policisté, operátoři dopravy, kteří řídí dopravu. To znamená, že tam jsou dopravní stavy na okruhu,“ ukazuje hlavní technik tunelů Ladislav Říha.
Směnu mají většinou čtyři muži. Pokud dispečer narazí na nějakou neobvyklou situaci, ihned na ni upozorní vedle sedící kolegy od policie a ti zase dají vědět hlídkám v terénu.
K nečekaným událostem prý v tunelech dochází třikrát nebo čtyřikrát denně. Jde o přestupky řidičů, autonehody i pomalu jedoucí, stojící či nadměrná vozidla. Videodetekce ale odhalí také chodce.
„Máme velký počet lidí, kteří chtějí projít tunelem. Samozřejmě se jim to nepovede, protože hlídka je dohoní, sebere a odveze zpátky. Tak bych chtěl říct, aby to ani nezkoušeli,“ nabádá Říha.
Závady technického rázu na sebe většinou upozorní samy. „Pokud je někde nějaká porucha, například vlevo nahoře vidíte červené rámečky, to znamená, že v tunelu Cholupice máme překročenou opacitu a NO a NO2. To znamená, že začínají větrat. Řídící systém by měl reagovat sám a pokud se tak nestane, tak se zapíná ruční režim,“ vysvětluje Říha.
Potřebné informace z obrazovek na dispečinku ale nedokáže vyčíst každý. „Dispečeři jsou speciálně školení. Každý rok opakují jak teoretické, tak praktické zkoušky,“ dodává hlavní technik.