Německé automobilky nejspíš vrátí ceny od ADAC, který čelí několika skandálům
Německé automobilky teď zvažují, že vrátí všechna ocenění, která od automotoklubu ADAC dostala. Společnost údajně manipulovala s hlasováním členů, její vedení používalo záchranné helikoptéry k soukromým letům a za peníze členů postavilo luxusní vilu.
Podle deníku Süddeutsche Zeitung se totiž při vyhlašování nejoblíbenějšího auta manipulovalo nejen s počtem hlasujících, ale i v samotném pořadí.
Vedení ADAC podle listu postrčilo BMW řady pět ze sedmého na páté místo. To přitom podle hlasování členů automotoklubu připadlo VW Tiguan.
O problémech německého automotoklubu ADAC hovořila zahraniční zpravodajka Českého rozhlasu v Berlíně Klára Stejskalová
ADAC se ke zprávě německých médií zatím odmítá vyjádřit s tím, že čeká na výsledky oficiálního vyšetřování.
Zástupci automobilek se už nechali slyšet, že pokud se manipulace potvrdí, nemají ceny od ADAC žádnou hodnotu a Žluté anděly vrátí.
Státní zastupitelství prošetřuje i další obvinění, jako soukromé lety záchrannými helikoptérami. Deník Bild v lednu napsal, že regionální sdružení ADAC za peníze svých členů zakoupilo pozemek v luxusním lázeňském městečku poblíž Frankfurtu a nechalo tam postavit luxusní vilu.
ADAC se po odhalení temných stránek svého podnikání potýká s odlivem členů, kterých bylo původně více než 19 milionů.
Spolek ADAC už dávno nefunguje jen jako služba motoristům, má vlastní cestovní kancelář, vydavatelství, záchrannou leteckou službu, na kterou dostává peníze od zdravotních pojišťoven.
Soud v Mnichově proto nyní zkoumá, zda může mít ADAC i nadále statut spolku. To hraje důležitou roli také v souvislosti s daňovými zákony.
Nyní spolek platí jen desetiprocentní daň z členských příspěvků, zatímco v Německu funguje devatenáctiprocentní zdanění.