Příznivci Činoherního studia vyrazili do boje, používají pásky nebo kovadlinu
Činoherní studio v Ústí nad Labem se dostalo do problémů po změně financování. Zatímco divadlo nemá dostatek prostředků na provoz, radní se prý pomocí grantů snaží o průhlednější rozdělování peněz. Někteří příznivci se rozhodli iniciovat akce na podporu Činoherního studia.
Příznivci divadelní scény připravili například pásky, které mají lidé nosit jako výraz podpory kultuře v Ústí nad Labem.
„Filozofie pásky je taková, že to nemusí být primárně páska vyrobená námi, je to jenom gesto. Může to být fáč nebo ústřižek trička. Jde opravdu o to gesto být označen,“ konstatuje Michal Kukačka z designového studia Mančaft.
Další akci, která má upozornit na problémy Činoherního studia, připravil Jiří Černý z hnutí Bijte na poplach. Jde o symbolické klepání na kovadlinu, kterou postavili na Mírové náměstí.
„Zvonění poplachu nebo ty zvony, je to něco, co se nese dál a nedá se tomu utéct,“ vysvětluje možné vyznění akce Černý.
Činoherní studio je podle ředitele Vladimíra Čepka prakticky bez peněz. Z rezervního fondu zaplatili například energie.
„Zbude nám nějakých 20 tisíc a nemůžu pustit herce hrát, protože nevím, zda budu mít prostředky na výplaty za únor,“ říká Čepek.
Romana Macová z ústeckého magistrátu s tím ale nesouhlasí. Divadlo by podle města mělo peníze mít.
„Vzhledem k tomu, že o hospodaření obecně prospěšné společnosti mělo vedení města Ústí nad Labem pochybnosti, v září roku 2013 odvolalo minulou správní radu. K 31.1. mělo divadlo na účtu víc než milion 250 tisíc korun,“ upozorňuje Macová.
Do sporu se vložil i nový ministr kultury Daniel Herman z KDU-ČSL. „Dochází k jakési nedostatečné komunikaci. Asi není šťastné v průběhu zápasu měnit pravidla, ale na druhou stranu věci byly pravděpodobně déle připravované,“ míní Herman.
Ministr by měl příští týden do Ústí nad Labem přijet a stát se jakýmsi prostředníkem ve vyjednávání mezi městem a Činoherním studiem.
Jde o změnu financování a 12 milionů korun
V Činoherním studiu se od 1. února nehraje z důvodu nedostatku peněz. Vina je podle zaměstnanců na straně magistrátu, který prý změnil ze dne na den způsob financování. Město chce místo pevných dotací vypisovat na činohru v Ústí nad Labem granty.
Na prknech ústeckého Činoherního klubu mimo jiné v minulosti účinkovali Jiří Bartoška, Karel Heřmánek, Pavel Zedníček, Ondřej Vetchý, Jan Hrušínský, Miluše Šplechtová, Leoš Suchařípa, Ivana Chýlková, Karel Roden nebo Roman Zach.
O změně na grantový systém rozhodli radní koncem ledna. Podle radního Jana Eichlera nejde o likvidaci Činoherního studia. Grantový systém je podle něj průhlednější a divadlo by v grantovém řízení mělo uspět.
Město nabízí grant ve výši 12 milionů korun, který by si mělo rozdělit Činoherní studio a Severočeské divadlo.
Podle ředitele studia Vladimíra Čepka by divadlo mohlo získat 8 milionů korun, to by mu ale stačilo pouze do září. Činoherní studio v jeho snažení podpořilo mimo jiné i Národní divadlo.