V Bratislavě si připomínají 100. výročí legendární vídeňské ‚električky‘

Před sto lety začala z Bratislavy jezdit legendární vídeňská ‚električka‘. Bylo to právě v únoru roku 1914, kdy z tehdejšího Prešpurku poprvé vyrazil do Vídně takový kříženec vlaku a tramvaje.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Bratislavská električka

Bratislavská električka | Foto: Vojtěch Berger

Tahle železnice dnes už v původní podobě neexistuje. Dodnes je ale vzpomínkou na staré dobré časy a není divu, že se nadšenci snaží vrátit původní električku zase na koleje.

Na zastávce v centru Bratislavy se tísní desítky lidí, jakoby už dlouho nejela žádná tramvaj. Tihle cestující ale čekají na jednu speciální. „Moje máma si to ještě pamatuje. Už má 88 let a jezdila s tím do Vídně,“ popisuje jeden z cestujících.

Přehrát

00:00 / 00:00

V Bratislavě natáčel zahraniční zpravodaj Vojtěch Berger

Tuhle vzpomínkovou jízdu městem nakonec obstarala historická tramvaj. Originální lokomotiva vídeňské električky se totiž ještě horečně opravuje v Topolčanech.

„Lokomotivu jsme koupili za cenu šrotu, což bylo 30 tun. To představovalo cenu 9000 eur. Chceme ji postavit v polovině roku, až bude trochu tepleji. Dneska si připomínáme sté výročí začátku provozu,“ říká Roman Delikát, který lokomotivu v roce 2011 přivezl na Slovensko z Rakouska, kde ji hrozilo sešrotování.

Slovenský výraz električka, tedy tramvaj, pro dráhu do Vídně seděl jenom napůl. Většina trasy vedla po klasických železničních kolejích. Na cestě mezi Bratislavou a Vídní se musely dvakrát měnit lokomotivy. Dráha ale měla konečné stanice v centrech obou měst, takže byla vlastně tak trochu tramvají.

Do Vídně se z Bratislavy jezdilo za kulturou nebo na kávu. Vídeňané zas do Bratislavy mířili za levnými nákupy jídla anebo na husí hody. Proč se vídeňská električka stala pro obyvatele Bratislavy takovým pojmem?

„Hlavně v období nesvobody po roce 1945, kdy už tato pravidelná linka nefungovala, tak to bylo námětem hovoru lidí, že tu něco takového bylo, že se z centra města dalo pohodlně dostat do Vídně. To se zdálo až neskutečné,“ vysvětluje šéf Bratislavského okrašlovacího spolku Maroš Mačuha.

Pravidelný provoz vídeňské električky ukončila 2. světová válka a koleje na slovenské straně zarostly trávou. Mezi Vídní a Bratislavou ale jezdí vlaky ještě po dvou jiných tratích a cestování je dnes stejně jednoduché jako za monarchie před 100 lety.

Vojtěch Berger Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme