Sněhové zábrany od silnic mizí bez ohledu na materiál. Zloději berou dřevo, kov i plast
Každou zimu v Česku zmizí u silnic polovina sněhových zábran. A kupodivu zato nemůže jejich špatný stav ani silničáři, lidé je totiž kradou a hází do kamen. Takové palivo ale přijde hodně draho. Kilometr zásněžek stojí totiž 170 tisíc korun.
„Dřevěné zásněžky vlivem času a počasí odcházejí, některé příčky jsou již shnilé, rozpadají se a po zimě je bude nutné vyměnit za nové. Některé jsou i ukradené,“ vysvětluje záhadu mizejících sněhových zábran přímo u silnice z Českých Budějovic na Prahu vedoucí technicko-správního úseku Správy a údržby silnic Jihočeského kraje Miroslav Straka.
Je přitom úplně jedno, z jakého materiálu zásněžky jsou, přidává ředitel správy Jan Štícha.
Na kontrolu zásněžek se spolu s jihočeskými silničáři vydala reportérka Jitka Cibulová Vokatá
„Stávalo se to jak u dřevěných zásněžek, které dost často končily jako palivové dřevo, tak u kovových zásněžek, které končily ve sběrnách. A bohužel se to stává i u plastových zásněžek, kde jsme předpokládali, že jiné využití mít nebudou, ale mizí také.“
Místa, na která se sněhové zábrany dávají, nejsou každý rok stejná. Silničáři o některých problematických úsecích vědí, na některé je upozorní i samotní řidiči.
„Řidiči nám hlásí tvorbu jazyků a závějí, ale samozřejmě i cestmistři mají vytypovaná svá místa. Po skončení zimy zvážíme pro další rok umístění i na jiná místa, kde může dojít ke změně místních podmínek a může docházet k tvorbě závějí i na jiných místech než v předchozích letech,“ vysvětluje Miroslav Straka.
Zásněžky se musí pravidelně kontrolovat
Kontrolovat se musí nejenom stav vozovek, ale také zásněžek. I ty nejnovější totiž nevydrží všechno, jak ukazuje Miroslav Straka nedaleko Lišova.
„Po velkém větru a silném sněžení došlo k poškození plastových zábran, které se musí kontrolovat vždy po konci spadu sněhu a foukání větru. Musíme umístit zpátky zásněžku na zatlučené kůly a připevnit ji, protože jinak by došlo k dalšímu poškození.“
Jihočeští silničáři nakoupili na sklonku loňského roku sedm kilometrů nových sněhových zábran. Celkem jich tedy v současné době mají jedenadvacet kilometrů. Jak dlouho na svých místech vydržely, se ukáže až na jaře, kdy je silničáři sečtou a uklidí.