Před soudem stanul traťový komisař z rallye u Lopeníku, při níž zahynuly čtyři divačky

Okresní soud v Uherském Hradišti začal projednávat kauzu tragické rallye u Lopeníku, při které zemřely čtyři dívky. Policie za jejich smrt viní dvaadvacetiletého traťového komisaře. Za to, že je včas nevykázal do bezpečné zóny, mu hrozí až šest let vězení.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Místo sobotní tragédie v Lopeníku

Místo sobotní tragédie v Lopeníku | Foto: Andrea Kratinová

Tragická nehoda se odehrála 10. listopadu 2012 při první rychlostní zkoušce. Závodní auto vyletělo mimo trať a ve velké rychlosti narazilo do skupiny divaček.

Dvaapadesátiletá žena utrpěla těžká zranění, čtyři dívky v rozmezí od sedmi do dvaceti let střet nepřežily.

Experti uvádějí, že nehoda sice vznikla jezdeckou chybou řidiče a podepsal se na ní i poryv bočního větru, jehož nárazy dosahovaly rychlosti přes 60 kilometrů v hodině, nicméně způsob jízdy jezdce se nijak zásadně neodlišoval od ostatních soutěžících. Podle policie šlo tedy zřejmě o nedbalost mladého traťového komisaře.

Přehrát

00:00 / 00:00

O dopadech tragédie v Lopeníku mluvil na Radiožurnálu předseda Svazu rallye Tomáš Kunc

Osudnou chybu udělaly zřejmě i samy divačky, když zůstávaly během závody v bezprostřední blízkosti silnice pod mírným návrším, přes které auta doslova přelétávala. Bezpečnost diváků měli zajistit pořadatelé.

Kvůli tragédii v Lopeníku se Federace automobilového sportu Autoklubu České republiky rozhodl zpřísnit pravidla takzvaných volných rallye závodů. Svaz rallye opravdu zpřísnil prakticky vše, co se dalo, a hlavně sjednotil bezpečnostní opatření.

„Obecně se podařilo zpomalit průjezd po tratích. Instalovali jsme řadu bezpečnostních retardérů jako zpomalovacích prvků, prioritně se chceme při stavbách trati vyhnout obcím, abychom zmenšovali riziko jakýchkoli nehod. A snažíme se spolupracovat na výchově pořadatelů, problematice školení,“ říká předseda Svazu rallye Tomáš Kunc.

Organizátoři prošli všechny soutěže za posledních patnáct let a na každé udělali soubor bezpečnostních nařízení. Vytvořili také podrobnou příručku, která přesně vymezuje povinnosti pořadatelů.

Diváci se prý ukáznili

Bezpečnostní manuál vznikl ve spolupráci s ministerstvem vnitra, ministerstvem dopravy a policií. Má pomoci hlavně obcím, které se do rallye nově zapojí, s organizací závodu a jeho zabezpečením.

Například na jednu 20kilometrovou rychlostní zkoušku dohlíží zhruba 100 pořadatelů a každý musí přesně vědět, co je jeho úkolem. Maximální rychlost při závodu je 120 kilometrů v hodině, přibyly také retardéry. Umísťují se na vjezdu do obydlených částí, na konci rychlých pasáží nebo před horizonty.

Některá opatření se zatím prosadit nepodařilo. Pořadatelé závodů nemohou neukázněné diváky pokutovat nebo je alespoň vykázat ze závodů. Proto se také rapidně zvětšil odstup diváků od tratě.

Podle Tomáše Kunce se ale lidé u tratí chovají lépe. „Za loňskou sezonu je zkušenost s diváky velmi dobrá. Podařilo se je naučit, že námi vybraná divácká místa jsou pro sledování soutěže nejlepší," dodává.

Při rallye v Lopeníku na Slovácku zahynuly čtyři dívky. | Foto: ČTK | Zdroj: ČTK

Andrea Kratinová, mta, kap Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme