Rodiče školáků z ostravské waldorfské školy hlásí své děti jinam. Kvůli stěhování do Přívozu

V Ostravě vypukl ostrý spor mezi centrálním obvodem a rodiči žáků waldorfské školy. Ti odmítají, aby se učebny přestěhovaly do budovy v problémové lokalitě Přívoz. Lidé mají strach, že v místě známém vysokou kriminalitou a výtržnostmi nebudou jejich děti v bezpečí.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Škola. Ilustrační foto

Škola. Ilustrační foto | Foto: Free Digital Photos

„Firmu si tam dovedu představit, ale nedovedu si dost dobře představit, že se tam budou pohybovat děti, které mají mít jisté bezpečí,“ upozorňuje Michal Hadwiger, který už 14 let podniká jen kousek od budoucího sídla školy.

Denně prý slyší o krádežích a problémech s drogami. Ve waldorfské škole má dvě děti, také proto zkoušel spolu s dalšími rodiči stěhování odvrátit: „Oni se nějak rozhodli. Já věřím, že Přívoz se může změnit, ale běžte si tam někdy večer. V rodičích to vyvolává tuhle averzi.“

Přehrát

00:00 / 00:00

O spor mezi rodiči a centrálním ostravským obvodem se zajímal redaktor Stanislav Janalík

Většina rodičů už proto hlásí své děti jinam. Do Přívozu s nálepkou vyloučené lokality nechtějí.

„Obvod nám tady nemůže nabídnout lepší podmínky, já to chápu, nemá lepší budovy. Ale pro řadu rodičů se obvod stává postojem, který má, nepřijatelným. Věříme, že jiný obvod bude v tuto chvíli vstřícnější,“ vysvětluje Hadwiger.

Centrální obvod ale tvá na tom, že se rodiče nemají čeho bát. Nová budova v ulici Na Mlýnici je podle radnice pro další rozvoj školy ideální. Až doteď se totiž žáci museli o učebny i jídelnu dělit s dětmi z jiných škol.

Odejít chce i část učitelů

„Je k dispozici 25 velkých tříd, 15 dalších místností, samostatná tělocvična, samostatná výdejná jídel a podobně. Já se domnívám, že to je skutečně komfort pro jakoukoliv školu,“ vypočítává místostarosta Tomáš Kuřec z ČSSD. Radnice už je smířená i s tím, že bude muset výuku v poloprázdných třídách ze začátku dotovat.

Waldorfská pedagogika vychází ze zásad rakouského filozofa Rudolfa Steinera (1861-1925). Učební plán se přizpůsobuje postupně se rozvíjejícím schopnostem dítěte a důraz je kladen i na rozvoj žáků v praktických a uměleckých oborech. Vedle tradičních předmětů se tak vyučuje třeba pletení, tkaní nebo zahradnictví. Myšlenkou je, aby pro sebe každé dítě našlo v učebním plánu něco, v čem bude mít šanci vyniknout. Na waldorfských školách se neznámkuje, vysvědčení má formu slovního hodnocení.
Zdroj: Asociace waldorfských škol ČR

„Jestliže se naplní onen katastrofický scénář, že přes 70 procent dětí odejde, budeme mít samozřejmě určité komplikace. My jsme ale pedagogický sbor i paní ředitelku i rodiče ubezpečili, že samozřejmě uděláme všechno pro to, abychom ten první školní rok překlenuli,“ potvrzuje Kuřec.

Na škole teď panuje napjatá atmosféra. Kromě žáků totiž škola ztratí i některé učitele, kteří nechtějí na přívozskou adresu. Jejich zbylí kolegové se ale poloprázdných tříd s minimem školáků nebojí.

„Budeme se jim moci více věnovat, přizpůsobit výuku přímo jim osobně. A protože teď máme prostor, tak můžeme také nabídnout waldorfskou pedagogiku dalším dětem od první do sedmé třídy, které se k nám do školy momentálně nemohly z kapacitních důvodů dostat,“ říká učitelka Jana Seidlová. Pokud se něco nezmění, měly by v Ostravě do několika měsíců fungovat hned dvě waldorfské školy.

Stanislav Janalík Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme