Ministerstvo dopravy začíná řešit novou podobu mýtného systému

Stávající mýtný systém v Česku prošel před nedávnem rozsáhlou modernizací a například životnost ocelových konstrukcí se prodloužila až do roku 2035. Tedy výrazně déle, než je současná smlouva s provozovatelskou firmou Kapsch, která vyprší už za dva roky. Pracovní skupina ministerstva dopravy teď začíná řešit novou podobu mýtného systému, ale podle odborníků by měla zohlednit dosavadní investici.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Mýtná brána na Pražském okruhu | Foto: Tomáš Adamec

Otázka, zda pokračovat v mikrovlnné technologii, či přejít na satelitní, by se podle ministra dopravy Antonína Prachaře měla odvíjet od toho, jak co nejefektivněji využít stávající techniku.

„Stát převzal majetek, který se tady budoval od roku 2006. My se musíme zamyslet, jak můžeme tento majetek efektivně využít. Oba dva systémy jsou možné. Slovensko, Německo využívá satelitní systém, my máme mikrovlnný. Budeme hledat výhody jednotlivých systémů,“ říká ministr.

Desetiletá smlouva zavazuje společnost Kapsch k obměně systému, v prosinci byly modernizovány jeho klíčové prvky, a jak potvrzuje ředitel české pobočky Kapsche Karel Feix, mýtný systém má teď životnost výrazně delší než dva roky, které zbývají do vypršení kontraktu.

Přehrát

00:00 / 00:00

O budoucnost mýtného systému se zajímala redaktorka Eva Kézrová

„U těch centrálních systémů, kde proběhla zásadní obměna, se počítá, že by životnost končila po roce 2020, to je s ohledem na technologie, které byly použity. Ale jsou tam i jiné komponenty, u nichž ta životnost bude kolem roku 2018 až 2020,“ popisuje Feix.

Ocelové brány by měly vydržet minimálně dalších 20 let a na tom by měla stavět nová mýtná koncepce. Alespoň je o tom přesvědčen Václav Nestrašil z Ředitelství silnic a dálnic, který coby odborník na mýtný systém bude jedním z klíčových lidí v pracovní skupině ministerstva dopravy.

„Na konci roku 2016 budeme mít velmi dobře fungující bezporuchový systém ve velmi dobré kondici, schopný provozu po dobu dalších šesti až osmi let. Zásadní otázkou je, zda takový systém jednou provždy odepíšeme a postavíme zcela nový, nebo zda budeme apelovat na to, aby byl v maximální možné míře použit i pro budoucí zpoplatnění,“ vysvětluje.

Prachař: Cílem mýta není regulace dopravy

Kapsch už se nechal slyšet, že jeho mikrovlnný systém je možné zkombinovat i se satelitním, takže v budoucnu už by se nemusely stavět žádné další mýtné brány. Otevíral by se tak prostor i jiným firmám, záležet bude na podmínkách výběrového řízení, které zmíněná pracovní skupina připraví. A podle ministra Prachaře se teprve pak může řešit případné rozšíření mýta i na další silnice nižších tříd.

„My se také můžeme dostat do situace, kdy řekneme, že chceme zpoplatnit nějaký úsek, a zjistíme, že náklady na výběr mýta přesahují efekt toho výběru a že to je ztrátové. Do takových projektů nemůžeme vstupovat,“ uzavírá.

Samotný ministr je přesvědčen, že by mýto mělo sloužit k výběru peněz, a ne k regulaci dopravy.

Eva Kézrová, kap Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme