Stovky lidí v Novém Městě nad Metují už podepsaly petici za obchvat města

Obyvatelé Nového Města nad Metují mohou podávat námitky k návrhu nového územního plánu. Ten se nelíbí stovkám lidí. Velkou debatu rozvířil plán přeložky hlavního tahu na Náchod. Lidé požadují konání referenda a sbírají podpisy pod peticí.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Sbírání podpisů - petice | Foto: Karel Chlumec

„Mám osobní zkušenosti. Kdybyste mě zplnomocnili, mohl bych jednat za vás, jsem zástupce veřejnosti,“ říkal před vchodem do sálu člen petičního výboru za obchvat města místo přeložky Jiří Šrámek. Petice sbírá podpisy potřebné pro konání referenda.

„Oslovíme zastupitelstvo města. V případě, že bychom neuspěli, si za podpisy občanů budeme stát a jsme ochotni se za ně soudit,“ vysvětluje pak Šrámek.

Přeložka má vést od Spů, kolem vlakového nádraží a kolejí k bývalému Stavostroji a kolem Vrchovin. Napojení je na hlavní tah na Náchod od Hradce Králové. V sále seděli lidé, kteří s tím nesouhlasí. Obávají se hluku a emisí.

Přehrát

00:00 / 00:00

V Novém Městě nad Metují natáčela reportérka Kristýna Štanderová

Osm metrů široká silnice povede ve stometrovém koridoru. Podle Zdeňka Kosa z Ředitelství silnic a dálnic překročení předepsaných norem nehrozí. „Projektová dokumentace je připravována v souladu se všemi předpisy, které se těchto věcí týkají. A již v tom projektu je třeba zachytit všechny negativní vlivy,“ tvrdí.

Zabránit tomu mají technická opatření, například protihlukové stěny. Podle architekta Ivana Kaplana je zhruba 40metrový prostor z každé strany přeložky dostatečný. A nemusí to být betonová zeď.

„Třeba na R7 na Chomutov mají oboustranné výstavy stromů. Takže ona se v budoucnosti schová do bloku zeleně. Technických řešení je vícero a určitě modernějších,“ popisuje Kaplan.

Přeložka musí být v územním plánu

Obchvat Nového Města kolem Nahořan už stát vyprojektoval. Obchvat blíže městu navrhuje petiční výbor. S přeložkou počítá krajská i státní dopravní koncepce. Čtvrtou možnost navrhli sami obyvatelé - nechat vše tak, jak je.

„Ta doprava nám tady nebude vadit. Může fungovat po stávajících komunikacích, které by jen bylo nutno opravit a dát do náležitého stavu. V tom nejsou,“ konstatuje Josef Šprýňar z Vrchovin.

Přeložku město do územního plánu zanést musí, protože je i v nadřazených krajských dokumentech. Postavena by mohla být do pěti let. Pokud by byla na tlak veřejnosti vymazána tam, zmizela by i z územního plánu.

Pak by však nebyl ani obchvat, a to desítky let. Petici už podepsaly stovky lidí, jen čas ukáže, kudy v budoucnu pojede přes šest a půl tisíce aut denně.

Kristýna Štanderová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme