Protikorupční policie vyšetřuje zastavení prací na tunelu Blanka

Detektivové Útvaru pro odhalování korupce a finanční kriminality začali vyšetřovat podzimní zastavení prací na tunelovém komplexu Blanka. Protikorupční policie se na konci minulého týdne na základě trestního oznámení obrátila na Prahu a požádala o materiály týkající se stavby.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Tunel Blanka (ilustrační foto)

Tunel Blanka (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek

Přerušením prací mohlo podle kriminalistů dojít k porušení zákona. Vedení pražského magistrátu ale vyšetřování policie nerozumí.

O financování tunelového komplexu se totiž od loňského léta zajímá i českobudějovická expozitura Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu. Ta naopak tvrdí, že Praha měla stavbu přerušit mnohem dřív a stavební firmu Metrostav pokutovat za navýšení víceprací a nedodržení původních podmínek.

Přehrát

00:00 / 00:00

Hostem Radiožurnálu byl pražský primátor Tomáš Hudeček z TOP 09

Podle primátora Tomáše Hudečka z TOP 09 jsou obě šetření protichůdná. Praha proto požádala ministryni spravedlnosti Helenu Válkovou z hnutí ANO o spolupráci. „Rada hlavního města Prahy nemůže vědět, jak má postupovat, aby dodržela péči řádného hospodáře, když dva policejní útvary přicházejí s naprosto odlišnými interpretacemi.“

„Kvůli nemožnosti učinit zodpovědné rozhodnutí v případě dostavby Blanky hrozí riziko vzniku mnohasetmilionových škod. Na paní ministryni Válkovou jsme se obrátili právě ve snaze zabránit vzniku takovéto rozsáhlé škody,“ řekl Hudeček. Válková by podle něj měla vyvolat jednání s Nejvyšším státním zastupitelstvím.

Tunel Blanka je významnou částí Městského okruhu a má navázat na už hotové části - tedy Jižní spojku, tunel Mrázovka a Strahovský tunel. Dohromady z toho bude polovina městského okruhu, která usnadní průjezd především přes Letnou a Holešovice. Pod zem navíc svede tisíce aut, která dnes jezdí v těsné blízkosti Pražského hradu. Magistrát už za stavbu zaplatil 20 miliard korun, celkem má stát více než 36 miliard.

Protikorupční policie zprávy o vyšetřování blíže nekomentovala. „K této věci nebudeme poskytovat žádné informace,“ uvedl její mluvčí Jaroslav Ibehej. K celé kauze se odmítl vyjádřit také mluvčí Metrostavu.

Ten od prosince 2013 na tunelu Blanka nepracuje kvůli neproplaceným fakturám za více než 2 miliardy korun. Praha se totiž obává, že jsou smlouvy s Metrostavem neplatné, a faktury tak prý nemůže zákonnou cestou proplatit.

Město proto vstoupilo do arbitráže. Rozhodčí soud v lednu v prvním usnesení nařídil Metrostavu pokračovat v některých pracích zhruba za 50 milionů korun. Podle stavební firmy rozhodl i o tom, že jsou smlouvy platné. Magistrát to ale popírá. Další jednání soudu se bude konat 10. března.

Praha dál počítá s tím, že by se tunelem Blanka mohlo jezdit zhruba od letošního srpna. Původně mělo jít o rok 2011. Metrostav ale už dříve uvedl, že obnovení a dokončení prací potrvá několik měsíců. Za dokončení Blanky musí Praha zaplatit ještě více než miliardu.

Severozápadní část pražského Městského okruhu - tunelový komplex Blanka | Foto: ČTK | Zdroj: ČTK

ČTK, mkp, Anna Königsmarková, Simona Bartošová, Petra Hosenseidlová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme