Telefónice v Česku loni klesl čistý zisk o 16 procent. Má ale víc zákazníků

Telekomunikační společnosti Telefónica, která patří mezi největší operátory v Česku, klesl loni čistý zisk na zhruba 5,8 miliardy korun. To je o 16 procent méně než v předminulém roce.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Telefónica O2

Telefónica O2 | Foto: Tomáš Adamec

Telefónica měla v Česku loni také nižší provozní zisk i výnosy. Výsledky ale mohly dopadnout mnohem hůře.

Podle dřívějších odhadů analytiků měl být čistý zisk Telefóniky výrazně nižší, než jaký nakonec firma oznámila. Takže většina z nich považuje aktuální údaje za překvapivé.

Na nižších tržbách i zisku měly podle odborníků podíl zejména neomezené tarify, které společnost zavedla v první polovině loňského roku. Ty sice zkrátily část příjmů, na druhé straně Telefónice narostl počet nových zákazníků.

Telefónice v Česku loni klesl čistý zisk o 16 procent na 5,8 miliardy korun | Foto: ČTK

Celkový počet mobilních klientů Telefóniky se loni zvýšil o 132 tisíc na více než 5 milionů. Konkurenčnímu T-Mobilu podle ČTK stoupl počet těchto klientů na téměř 6 milionů lidí. Vodafonu množství SIM karet kleslo zhruba na 3,25 milionu lidí.

Čísla u velké trojky mobilních operátorů se ale často mění. Souvisí to zejména s tím, jaké produkty uvedou operátoři na trh. Potvrzuje to i analytik BH Securities Petr Hlinomaz.

„Jednou nabývá na převaze jeden konkurent, podruhé ten druhý. Úspěch Telefóniky souvisí se zavedením nových, datově orientovaných tarifů. Telefónica jako první vyrukovala s konkurenčním bojem a musela nějak reagovat na míru odchodu zákazníků, která byla stále vyšší než třeba v roce 2012.“

Virtuální operátoři? Okrajová specialita

Loni na českém trhu začalo podnikat více než 40 virtuálních operátorů. Na celkovém trhu ale ovládají velmi malé procento. Třeba Telefónica v této oblasti spolupracuje s několika firmami. V síti O2 působí Bleskmobil, Tesco Mobile a Mobil od ČEZ.

Společně drží 60 až 70 procent trhu virtuálních operátorů. Celkově mají virtuální operátoři 600 až 700 tisíc klientů. Jejich vliv na velké hráče je podle analytika Petra Hlinomaze stále okrajový.

Takzvaná velká trojka je trio největších mobilních operátorů působících v České republice, a to Telefónica, T-Mobile a Vodafone.

„Spíše budou specialitou na trhu. Souvisí to i s pohledem na počet vyhrazených telefonních čísel, která mají jednotliví operátoři rezervovaná od Českého telekomunikačního úřadu, a mobilní telefonní čísla má z 92 procent obsazená velká trojka,“ říká.

Zjistit, jaké zisky nebo tržby měli právě virtuální operátoři, není snadné. Část z operátorů totiž patří společnostem, které podnikají v naprosto odlišných oblastech - například v energetice. Výdělek nebo ztrátu účtují do celé skupiny, kam patří. Na celkovém hospodaření holdingů se podílejí jenom částečně.

Simona Bartošová, Jan Beneš Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme