Firma Job Air, která na mošnovském letišti opravuje letadla, se topí v dluzích

Mošnovské letiště není jenom příletovou a odletovou dráhou, roky je také zázemím pro opravy airbusů a boeingů. Firma Job Air, kterou při rozjezdu podpořil stát více než 300 miliony korun, se dnes ale topí v dluzích. Bankám a dalším věřitelům není schopna vrátit téměř 800 milionů. A dvě stovky zaměstnanců mají strach, co s nimi bude.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Boeing 747 společnosti Pan Am (archivní foto) | Foto: Edvard Marmet

„Už jsme si zvykli, žijeme dva roky bez standardní výplaty. Táhne se to dost dlouho,“ stěžují si technici.

Jinde by práci našli jen těžko, boeingy se opravují jen málokde. Ale bez výplaty to jde těžko.

„Zvládáme to každý osobitě. Ti starší měli možnost vytvořit si rezervy, ale horší je to u mladých, kteří tu možnost neměli,“ uvádí další z techniků.

Přehrát

00:00 / 00:00

V hangáru mošnovského letiště natáčel reportér Martin Knitl

Mezi největší věřitele patří Česká exportní banka. Podle své mluvčí Věry Duškové teď není možné stáhnout návrh na insolvenci.

„Naším zájmem je zachování provozu společnosti, proto usilovně jednáme se všemi zúčastněnými stranami. Bohužel nemůžeme podnikat jednostranné kroky, musíme respektovat postoj partnerů v konsorciu,“ říká Dušková.

Ve hře je ale velká naděje, jak mluví zaměstnanci o chystaném vstupu strategického investora, přední světové servisní firmy v letectví SR Technics.

„My se dozvíme, že společnost je postavena do insolvence v době, kdy je plný barák, jak se tomu lidově říká. Máme strategického investora, který je ochoten za nás zaplatit veškeré požadavky, a věřitelé řeknou, že ty peníze nechtějí,“ komentuje to předseda dozorčí rady Job Air Libor Jílek.

O úpadku rozhodne soud

Hangár je skutečně plný, firma dokonce nezvládá zájem zákazníků. Ať už to s případným konkurzem dopadne jakkoliv, už samotný úpadek by byl podle ředitele společnosti Daniela Barče špatným řešením.

„V každém případě to bude znamenat výrazné ohrožení budoucích zakázek, protože letečtí provozovatelé, jakožto i vlastníci letadel, nebudou mít s největší pravděpodobností zájem opravovat letadla u firmy, která je ohrožena úpadkem,“ domnívá se Barč.

Podle jeho slov obří dluhy vznikly špatným manažerským vedením předchozích šéfů a také kvůli tomu, že stát, když podpořil začátek tohoto podnikatelského plánu, poslal méně peněz, než slíbil.

I kdyby soud příští týden o úpadku rozhodl, může to skončit třeba jen změnou struktury firmy. Mezitím budou zaměstnanci čekat na své lednové výplaty. Vedení Job Airu je slíbilo během tohoto měsíce.

Martin Knitl Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme