Nízkoemisním zónám v Praze podle studie nic nebrání, oblasti se teprve vyberou
Praha chce zavést zóny, do kterých budou mít zakázaný vjezd auta nesplňující emisní limity. Rada města dnes schválila studii, která potvrzuje, že zavedení zón údajně nebrání žádné legislativní překážky. Příslušnou vyhlášku plánují radní schválit zřejmě v září letošního roku. Slibují si od ní, že pomůže zlepšit špatné ovzduší, které trápí většinu hlavního města.
Nízkoemisní zóny by se týkaly dvou území – uvnitř Městského okruhu a území, kde je už dnes zamezen vjezd nákladních vozidel nad 6 tun.
„Centrální část je už chráněna před vjezdem nákladních automobilů. My bychom šli ještě nad rámec, dotklo by se to i osobních aut – vznětových motorů ročníku 1998 a starších, v případě benzínových by se jednalo o automobily vyrobené v roce 2005 a níže. Norma ale může být i měkčí,“ říká pražský radní pro dopravu a životní prostředí Jiří Nouza.
O emisních zónách mluvil pražský radní pro dopravu a životní prostředí Jiří Nouza
Výjimky budou zřejmě platit pro hendikepované občany, kteří mají vozidla starší a upravená pro svoji potřebu.
Do nízkoemisní zóny může vjet automobil pouze s takzvanou emisní plaketou. Nálepka je umístěna na čelním skle vozidla. Podle emisních parametrů má barvu červenou, žlutou nebo zelenou.
Praha je dopravně jedním z nejvíce vytížených měst v České republice. Obzvláště některé městské části se trvale potýkají s výrazným znečištěním ovzduší, nejvíce Praha 2, 5 a 10. V roce 1990 bylo v Praze registrováno 300 tisíc aut, dnes je to zhruba 900 tisíc.
Praha zvažuje nízkoemisní zóny. Problém by měli hlavně řidiči starších aut s dieselovým motorem
Číst článek