Na dálnici D1 u Jihlavy se vrátí provoz do dvou pruhů, platit bude střídavá jízda
Provoz na desetikilometrovém úseku u Jihlavy vrátí ve směru na Prahu z jednoho pruhu do dvou. Budou ale hodně úzké a hned u nájezdu na 112. kilometru budou řidiči muset jet takzvanou střídavou jízdou, předjíždění možné nebude. Ke změně dopravního značení mělo dojít už v sobotu odpoledne, silničáři to ale odložili na neděli.
„Je nutné, aby řidiči dodržovali bezpečný odstup mezi sebou a zároveň se snažili v jízdních pruzích jet střídavě,“ říká šéf dopravní policie Tomáš Lerch.
Při střídavé jízdě má řidič v pravém pruhu možnost využít částečně i levý jízdní pruh a naopak.
„Jízdní pruhy budou výrazně užší než v loňském roce. Pravý jízdní pruh bude mít 3,15 metru, levý jízdní pruh 2,5 metru,“ vysvětluje Milan Dont z Ministerstva dopravy.
Vjezd do levého, rychlejšího jízdního pruhu bude povolen jen vozidlům, které nepřesáhnou 2,2 metru včetně zrcátek.
V úzkých pruzích navíc bude maximální rychlost snížená na 80 kilometrů v hodině.
„Osmdesát kilometrů za hodinu je opravdu maximální rychlost, se kterou se dá auto v těch úzkých pruzích dobře koordinovat,“ upozorňuje vedoucí stavby František Buršík.
Povolená osmdesátka má zajistit nejen bezpečnost řidičů a posádek aut, ale také stavebních dělníků. Při rychlejší jízdě může docházet k větrným vírům a auta stavbu ruší i hlukem.
Už od neděle v úzkých pruzích obousměrně
Další dva úseky se zúženými jízdními pruhy by se měly otevřít v neděli nebo v pondělí. Dělníci dokončí montáž mobilních svoditel u Větrného Jeníkova a u Lokte a provoz svedou jen na polovinu dálnice. V té druhé začne výměna povrchu.
Obě zmíněné uzavírky jsou hodně dlouhé, mezi Loktem a Hořicemi má 9,5 kilometru a u Větrného Jeníkova 11 kilometrů.
Svodidla, která budou oddělovat auta jedoucí v opačných směrech, jsou široká jen deset centimetrů. Na výšku mají půl metru, auta ale do protisměru nepustí.
„Právě mobilní svodidla jsou novinkou na našich dálnicích, ale můžeme je znát německých uzavírek. Na výšku mají sice jen půl metru, ale auta do protisměru nepustí,“ dodává stavbyvedoucí Buršík.
Na každém z modernizovaných úseků je navíc jedno místo, kde dopravní značky budou přikazovat takzvanou střídavou jízdu, protože předjíždět nepůjde.
Mezi Loktem a Hořicemi to bude na 75. kilometru, v uzavírce mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou půjde asi o stometrový úsek u nájezdu na 112. kilometru.
„Auta najíždějí z Jihlavy a Havlíčkova Brodu na dálnici ve směru na Prahu. Připojovací pruh bude o pár centimetrů užší, o které by se měl zúžit pomalý jízdní pruh,“ uvádí vedoucí stavby František Buršík.