Při zpoždění nebo zrušení letu mají cestující nárok na odškodnění až 600 eur

V letecké dopravě odstartovala letní sezona, během které se ve srovnání se zimou značně zvyšuje zájem o cestování vzduchem. Cestu na prodloužený letecký víkend i kamkoli jinam ale může pokazit zpožděný odlet nebo jiná komplikace způsobená leteckou společností. V mnoha takových případech mají cestující nárok na finanční kompenzaci, kterou zaručuje direktiva Evropské unie. Ne všichni o tom ale vědí a dokážou za svá práva bojovat.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

dopravní letadlo Českých aerolinií-ilustrační-foto | Foto: Filip Jandourek

„Nedávno jsem letěl, měli jsme zpoždění asi 5 hodin. Ale nevím, že bychom měli dostat nějaké peníze,“ říká jeden z cestujících.

„Já jsem to zkoušela, napsala jsem na společnost a řekli, že to neexistuje. Nechala jsem to být,“ přidává svou zkušenost další žena.

Pro aerolinky je vyplácení odškodného noční můrou, a tak vstřícností rozhodně neoplývají. Cestující se sami musí o kompenzace přihlásit.

Přehrát

00:00 / 00:00

V jakých případech má cestující nárok na odškodnění, zjistil reportér Jaroslav Skalický

„V případě, že je vám odepřen nástup do letadla, váš let je zrušen nebo je přílet výrazně zpožděn, máte nárok finanční odškodnění ve výši 250 až 600 eur v závislosti na délce letu. Zároveň máte možnost volby mezi proplacením ceny letenky a náhradní dopravou do konečného místa určení,“ vysvětluje Josef Trejbal z portálu Letuška.cz.

Mezi další kompenzace ze strany společnosti patří občerstvení, nárok na ubytování v hotelu včetně přepravy tam a zpět na letiště.

„Paušalizovanou náhradu škody do 600 eur může cestující požadovat v případě, že let byl zrušen, případně zpožděn nad tři hodiny z důvodů na straně dopravce. Spadá sem například technický problém letadla nebo obchodní důvody, kdy přepravce potřebuje letadlo na jinou trasu, má problémy ve svém letovém řádu a podobně,“ upřesňuje Tomáš Večl z pražské kanceláře Evropského spotřebitelského centra.

Cestující nemají nárok na odškodnění v případě mimořádných okolností, kterým nemohla společnost žádným způsobem zabránit. Takovými jsou třeba stávka personálu, ať už letecké společnosti nebo letiště, počasí nebo politické nepokoje.

Začíná platit nový letový řád, cestujícím se otevře 15 nových destinací

Číst článek

Dané evropské nařízení se vztahuje na všechny dopravce sídlící na území Evropské unie. Kromě toho se jím musí řídit i společnosti, které sice v unii sídlo nemají, ale odlétají z letiště v zemi EU.

„Pokud například turecký dopravce letí z Istanbulu do Prahy, na tento let se evropský předpis nevztahuje. Naopak pokud letí z Prahy do Istanbulu, musí již plnit povinnosti stanovené předpisem,“ dodává Večl.

Pokud někdo není spokojen s vyřízením svého požadavku na náhradu škody, vždy se může obrátit na soud.

Jaroslav Skalický Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme