Cesta Praha-Brno po D1 může kvůli omezením trvat až o hodinu déle

Cesta mezi Prahou a Brnem po dálnici D1 se kvůli opravám prodlouží. Řidiči by měli počítat s 30 až 60 minutami navíc oproti běžné době jízdy. Omezení u Lokte a Jihlavy, kde budou dělníci měnit povrch, mají celkem 20 kilometrů. Jezdí se zúženými jízdními pruhy, někde řidiči narazí i na novou značku střídavá jízda.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Doprava na dálnici D1 mezi Jihlavou a Větrným Jeníkovem byla 30. března svedena do jednoho pásu. Vozidla v něm jezdí ve dvou zúžených pruzích v obou směrech | Foto: ČTK

Mezi Loktem a Hořicemi a Jihlavou a Větrným Jeníkovem dnes odpoledne policie svedla dopravu na polovinu dálnice, v každém směru se jezdí dvěma pruhy. Levý jízdní pruh je v místě omezení široký jen 2,5 metru. Mohou do něj pouze auta, která nejsou širší než 220 centimetrů, a to včetně zpětných zrcátek.

„Určitě na trasu Praha-Brno je třeba připočítat minimálně 30 až 60 minut k obvyklé době jízdy,“ radí Milan Dont z ministerstva dopravy. Méně zkušení řidiči by se podle něj měli držet v pravém jízdním pruhu.

Přehrát

00:00 / 00:00

O aktuální situaci na dálnici D1 mluvil Ivan Čásenský z Ředitelství silnic a dálnic

„Určitě není ostuda jet v pravém jízdním pruhu. Na pozemních komunikacích se jezdí vpravo. Takže tady není zásada, že pravý pruh je pouze pro kamiony a pro autobusy, a my všichni si musíme ukázat, jak jsme dobří,“ souhlasí Petr Hofhansl ze společnosti CityPlan.

I s užšími auty totiž může mít řada řidičů problém zvládat situaci, kdy má svodidla po levé a kamiony po pravé ruce. „Pocit z úzkého prostoru nemusí hlavně začátečníkům vyhovovat,“ upozorňuje Jiří Patera z High Car Training.

Že mohou napravo jedoucí kamiony ovlivnit psychiku řidiče, si myslí i Pavel Přibyl z Ústavu dopravních systémů při ČVUT: „Soustředit se na vozidlo před sebou, zachovávat bezpečnou vzdálenost, nemyslet na to, že vedle sebe mám bariéry.“

Odborníci doporučují jezdit v zúženém prostoru nejvyšší povolenou rychlostí, tedy 80 kilometrů za hodinu. Opatrnější a bojácnější řidiči totiž mohou své zkušenější kolegy brzdit. „Pokud se bojím jet v úzkém pruhu, který bude zhruba dva metry, musím se zařadit mezi kamiony, ale s tím, že budu respektovat jejich rychlost,“ dodává Patera.

Šířky pruhů pro uzavírku 2+2 | Foto: Michal Jindra

Když už se řidič rozhodne předjíždět, měl by si celý manévr důkladně připravit. „Vždycky je ideální si pro předjíždění najít takové místo, kdy mám pocit klidu. Dostat se do mezery mezi auta a tam zrychlovat, abych mohl předjet bezpečně,“ vysvětluje instruktor.

Přehrát

00:00 / 00:00

Zúženým úsekem projel i reportér Radek Duchoň

V každém modernizovaném úseku je jedno místo ještě užší. Tam je předjíždění zakázáno a značka nařizuje takzvanou střídavou jízdu – řidiči by tedy neměli jezdit souběžně s vozem ve vedlejším pruhu. Dvě auta se totiž vedle sebe na zúžené dálnici nevejdou.

Důležité je také dodržovat bezpečnou vzdálenost. „V pravém, pomalejším pruhu minimálně dvousekundová vzdálenost mezi vozidly. V rychlejším bych doporučoval raději třísekundovou,“ připomíná Patera.

Víkendový provoz je mírný, k větším komplikacím zatím nedochází. Řidiči jsou sice novou značkou střídavá jízda často zaskočeni, snaží se ale jezdit ukázněně.

Na uzavřené polovině dálnice D1 budou dělníci až do srpna měnit povrch | Foto: ČTK | Zdroj: ČTK

Motoristé ovšem musí počítat s tím, že dopravci neomezili provoz nákladních automobilů nebo autobusů. V případě, že by se na dálnici začaly tvořit kolony, policie doporučuje využít objízdné trasy.

Redaktoři Zelené vlny Radiožurnálu jsou v přímém spojení s Národním dopravním informačním centrem v Ostravě, kde se sbíhají veškerá data o dopravní situaci v celé republice, a do vysílání mohou v případě nutnosti vstoupit kdykoli.

Policejní hlídky mají k dispozici motocykly, aby se mohly v zúženém prostoru lépe pohybovat.

Pokud dojde v místě omezení k malé dopravní nehodě, po které zůstane auto pojízdné, policisté se ho budou snažit navést na nejbližší parkoviště, kde nehodu vyřeší. V případě vážnější havárie se zraněním bude potřeba dálnici uzavřít.

Omezení jsou i na sjezdech z dálnice. V Lokti na 66. kilometru není možné sjet ve směru na Brno a na 75. kilometru v Hořicích není možné sjet z dálnice ve směru na Prahu. Objížďky jsou ale pečlivě vyznačené.

Modernizace dálnice D1 | Foto: Český rozhlas

Petr Jansa, Michal Malý, Eva Kézrová, krw, Radek Duchoň Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme