Pátrání po ztraceném letadle se soustředí na černou skříňku, baterie se totiž vybíjí

Do pátrání po malajsijském letadle, které se ztratilo před necelým měsícem, se zapojily dvě lodě s lokátorem černých skříněk. S několika dalšími plavidly a letadly hledají v Indickém oceánu, asi 1700 kilometrů severozápadně od australského města Perth.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Po malajsijském letadle pátrá i australská loď Ocean Shield, která je vybavená lokátorem černých skříněk | Zdroj: Reuters

Pátrací týmy musí s nalezením skříňky spěchat, protože se vybíjí baterie lokalizátoru.

„Lokalizátor černé skříňky vysílá signál obvykle asi měsíc. Takže máme už jen několik dní do chvíle, než se vybije,“ řekl šéf koordinačního pátracího týmu Angus Houston.

Podle odhadů se baterie, pomocí které černá skříňka vysílá signál, vybije příští týden, konkrétně v pondělí. Pro pátrací týmy tak bude poté ještě obtížnější ztracený letoun a jeho letové záznamníky najít.

Přehrát

00:00 / 00:00

O krocích záchranářského týmu, který pátrá po ztraceném letadle, informovala asijská zpravodajka Kateřina Procházková

Podle některých odborníků to jsou ale pravděpodobně poslední důkazy, které mohou havárii malajsijského letadla, které začátkem března zmizelo i s více než 200 pasažéry krátce po startu z Kuala Lumpuru, objasnit.

Lidé z pátracího týmu stále věří, že by se jim mohlo podařit najít trosky ztraceného letadla na mořské hladině.

"Myslím, že je tady stále šance najít něco na povrchu moře. V letadle byla spousta věcí, které plavou. U podobných případů se našly například záchranné vesty, které pomohly k identifikaci. Při nejznámějším pátrání po britském letadle Comet, které zmizelo nad Středozemním mořem, byla klíčovým důkazem právě záchranná vesta,“ věří Houston.

Černé skříňky (oranžové barvy) - v každém letadle jsou dvě zařízení, nahrávající letové záznamy. Cockpit voice recorder (CVR), to nahrává rozhovory v pilotní kabině a Flight data recorder (FDR), které nahrává letové údaje jako jsou - výška, rychlost, tlak vzduchu v letadle, stav paliva a jiné.

Na katastrofu už reagovala Mezinárodní organizace pro civilní letectví a další úřady. Z případu si chtějí vzít ponaučení.

Například Čína uvažuje o zavedení radarů, které budou monitorovat pohyb všech letadel na světě. Ostatní země ale takové monitorování považují za špionáž a nesouhlasí s ním.

Ponaučení by si ale měla vzít Malajsie a okolní asijské země, které letoun ve svém letovém prostoru nezaznamenaly.

Po ztraceném Boeingu 777 pátrá v části Indického oceánu 14 letadel a 9 lodí a britská vojenská ponorka. Dvě z nasazených lodí mají sebou speciální detekční zařízení k hledání černé skříňky – něco jako podvodní mikrofon, který snímá zvuky z okolí. „Pátrací plochu jsme vymezili na 217 tisíc kilometrů čtverečních,“ upřesnil Houston.

Pátrání po zmizelém malajsijském letadle - použité technologie | Foto: ČTK

Kateřina Procházková, Michaela Vydrová, bre Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme