Stávka pilotů Lufthansy skončí minutu před půlnocí, změny nepřinesla
Minutu před půlnocí ukončí piloti Lufthansy stávku. Od zítřka tak budou letadla největší německé letecké společnosti opět létat podle plánu. Vedení Lufthansy se obává, že vedle mnohamilionové ztráty piloti způsobili škodu také image firmy.
Pilotům se třídenním ochromením leteckého provozu Lufthansu k ústupkům přimět nepodařilo.
Vedení firmy po poledni oznámilo, že pro ně nemá žádnou novou nabídku.
Stávka má pro společnost zničující účinky. Nejde jen o mnohamilionové škody za tři dny, kdy letadla stojí na zemi, ale protest poškodil i image firmy. Lufthansa patřila ke společnostem považovaným za velmi seriózního přepravce.
Neprospělo jí ani to, že během tří dnů se detailně rozepisovalo, kolik piloti vydělávají a jaké mají výhody. V porovnání s ostatními leteckými společnostmi jsou na tom piloti Lufthansy výrazně lépe.
O stávce pilotů německých aerolinek Lufthansa informovala berlínská zpravodajka ČRo Klára Stejskalová
Ti slíbili, že alespoň do konce velikonočních prázdnin, tedy do začátku května, k žádné další stávce nedojde. Co bude pak, se uvidí. Od dnešní půlnoci se tak vše vrátí k normálu, a zatím by tedy letadla Lufthansy měla létat podle plánu.
Kvůli stávce bylo zrušeno na 3800 letů, což ovlivnilo 425 tisíc zákazníků. Část z nich využila služeb německých drah, které například včera přepravily o 20 tisíc lidí více než obvykle a před víkendem se čeká ještě vyšší číslo.
Stávka pilotů Lufthansy byla zatím nejmasivnějším ochromením provozu aerolinek, na ušlé příjmy si stěžují i obchodníci na letišti. Až na výjimky se stávka nesetkala ani s pochopením veřejnosti.
„Podle mne to je OK, že stávkují, mám pro to pochopení. Doufám, že prosadí své požadavky,“ svěřila se Českému rozhlasu jedna žena. Další lidé to ale vidí jinak.
Odbory požadují, aby Lufthansa neposouvala hranici pro předčasný odchod pilotů do důchodu z 55 na 60 let. Chtějí také zvýšení platů o 10 procent během nadcházejících dvou let.
„Mají tolik privilegií. A netrestají jen své zaměstnavatele, ale především své zákazníky,“ tvrdí oslovený muž. „Piloti si slušně vydělávají, takže si mohou na důchod ušetřit. Vždyť kdo dnes může jít do důchodu v 55,“ přidává se další dáma.
Právě předčasný důchod je hlavním bodem sporu. Pokud by Lufthansa vyšla pilotům vstříc, její roční náklady by se zvýšily o miliardu eur.
Společnost ovšem v tuto chvíli ztrácí v konkurenčním boji - na jedné straně s nízkonákladovými společnostmi a na straně druhé se silně dotovanými firmami z Perského zálivu.
Proto odmítá na požadavky pilotů přistoupit. Navíc by ráda napříště omezila právo na stávku tak malého odborového svazu, jaký piloty zastupuje.