K zápisům do prvních tříd přišlo 148 tisíc dětí, nejvíce za deset let
Téměř 150 tisíc dětí přišlo letos k zápisu do prvních tříd. Je to nejvíce za posledních deset let. Do školního věku totiž dorostly děti takzvaného babyboomu. Počet prvňáků soustavně přibývá od roku 2008.
Podle informací z posledních let předpokládá ministerstvo školství nástup u 116 tisíc dětí.
To je však asi o čtyři tisíce prvňáků více než loni. Na některých školách může takové množství vyvolat problémy.
„Ono už to dělá problémy teď, ale je to pouze problém lokální, především například v prstenci kolem Prahy, a byť je to záležitost obcí, tak se ze strany ministerstva snažíme vytvořit podmínky, aby mohly rozšířit kapacity základních škol,“ říká ministr školství za ČSSD Marcel Chládek.
Základním školám mohou pomoci navýšit kapacity dva fondy - evropský a národní, který bude spuštěn v letošním roce s tím, že už teď si budou moci obce podávat žádosti o projektovou dokumentaci.
O letošním zápisu do prvních tříd mluvil ministr školství za ČSSD Marcel Chládek
Ačkoli demografové soustavně upozorňovali na zvyšující se porodnost, stále chybějí místa i v mateřských školách.
Ministerstvo to chce vedle fondů řešit také využíváním víceúčelových staveb, například montovaných školek.
„Nechceme, aby nám poté, co skončí boom, ve městech a obcích vznikly skanzeny prázdných a poloprázdných školek a škol. Takže chceme rovnou po obcích, aby nám ukázaly, jaké je další využití. Aby postavily víceúčelovou stavbu, a když skončí potřeba, tak můžou přestavět tuto budovu například na startovací byty pro mladé rodiny s dětmi, nebo domov pro seniory, knihovnu a obdobně,“ dodává Chládek.
Málo je i kvalifikovaných učitelů
Další problém, který ministerstvo v souvislosti s množstvím prvňáků řeší, je nedostatek kvalifikovaných učitelů. Celkem je v Česku takových kantorů 17 tisíc. Od ledna 2015 to má řešit zákon, který říká, jaká má kvalifikace být.
„Pokud bychom to nechali tak, jak je to teď, tak by se nám v některých obcích a městech zhroutil systém vzdělávání na základních školách,“ upozorňuje ministr.
V Karlovarském a Ústeckém kraji totiž převyšuje počet nekvalifikovaných učitelů 25 procent, na některých školách je to ale i více než polovina.