Signál pocházející zřejmě z černé skříňky ztraceného letadla potvrdili i Australané
Australská loď Ocean Shield zachytila už dvakrát signál, který může být z černé skříňky ztraceného malajsijského letadla. Jako první zaznamenali vysílání v sobotu Číňané. Pátrací týmy teď prohledávají oblast, ve které signál zazněl.
Australská loď, vybavená detektorem schopným zachytit signály z velké hloubky, zaznamenala už dvakrát vysílání o frekvenci 37,5 kHz, tedy frekvenci, na které obvykle vysílají signály černé skříňky dopravních letadel.
Zvuk je velmi specifický, není běžný v přírodě nebo moři. Navíc se ozýval v místě, kde se letadlo pravděpodobně zřítilo.
O pátrání po malajsijském letadle mluvil zpravodajka Českého rozhlasu v Asii Kateřina Procházková
Signál poprvé trval dvě hodiny a 20 minut, podruhé pak 13 minut. Řekl to dnes ráno SEČ na tiskové konferenci v australském Perthu šéf mezinárodního pátracího týmu Angus Houston.
„Jistě to je jedna z nejslibnějších informací během celého pátrání. Druhé spojení trvalo asi půl hodiny a zachytilo dva signály. To je významné, protože by mohly pocházet ze dvou skříněk, z nichž jedna zaznamenává data o letu a druhá nahrává zvuky v kokpitu,“ vysvětlil Houston.
Ocean Shield nyní pokračuje v hledání, zachytí-li signál ještě jednou, v místě začne tým se speciálním podmořským pátráním.
Nejprve musí sonda z lodi vybavené také kamerou přesně lokalizovat polohu černých skříněk. Pak se je pokusí z moře vyzvednout.
Pomáhat by při tom měl i francouzský tým expertů, kteří mají zkušenost s podobnou misí, po pádu letadla Air France a vytahování jeho černých skříněk.
Přesto to nebude nic snadného. Zařízení se pohybuje a hledá asi v hloubce 4,5 km, takže pravděpodobně celý proces bude ještě nějakou dobu trvat.
Do akce je pak zapojeno celkem 11 lodí, deset letounu a britská ponorka. Čínská loď zachytila pravděpodobný signál asi 600 kilometrů jihozápadně od místa, kde ho zaznamenali Australané.