Nejrychlejší kolo světa, e-ROCKIT, láká hlavně svobodomyslné
V Německu vyrábějí kola, na kterých se dá jezdit až osmdesátikilometrovou rychlostí. E-ROCKIT je nejrychlejším kolem na světě. Má i pár nevýhod, třeba velkou hmotnost, ale kdo má rád svištění větru kolem hlavy, je to pro něho ten správný stroj.
V továrně v berlínském Marzahnu je rušno. Rakouský vynálezce Stefan Gulas si tu plní svůj sen:
„Na semaforech předjet auto. Teď ještě nejsme rychlejší než každé auto, ale většinu už můžeme předjet."
Před rokem tam začal montovat s deseti zaměstnanci svá první kola. I když na první pohled by člověk tento stroj zařadil spíš do kategorie motorek.
„To je na e-ROCKIT výjimečné. Je to z kategorie e-biků, ale rychlostí je to motorka. Rozdíl je 80 km za hodinu. A výkon 8 tisíc wattů. Není to tak jednoduché, je to zcela nový koncept," Stefan Gulas ukazuje, jak kolo funguje.
V továrně v berlínském Marzahnu natáčela s rakouským vynálezcem Stefanem Gulasem zpravodajka Klára Stejskalová
Do pohybu se dává stejně jako to klasické, šlápnutím do pedálu. Ovšem díky speciální elektronice se síla přenáší do elektromotoru a ten znásobí lidskou sílu. Motor o výkonu 12 koňských sil je dokonce silnější, než jaký mají některé motorky.
A právě být lepší, rychlejší než motorky nebo kola je to, co žene vynálezce Gulase dopředu.
„Lidé to mají v sobě, chtějí se svým autem, nebo televizí předvést. A nejen muži. I ženy se chtějí ukázat, úspěch Porsche Caynne je klasickým příkladem. Nebo Harley Davidson, který ohromuje svým zvukem. Ale to nefunguje u elektromobilů, u těch tento moment schází, a to sráží mužnost.“
„V tomto ohledu je e-ROCKIT krok správným směrem - tím, že je rychlejší - předjede rychlá auta," je přesvědčený Stefan Gulas, který neskrývá nadšení, když vypráví, jak předjel mercedes.
„Jako žena říkáte, že je to trochu dětinská idea - předjet auto na semaforu. Ovšem 80, 90 procent mužů se směje a říkají, to chci taky."
S konzervativními cyklisty se počítat moc nedá
Váží 120 kilo. Na cyklostezky s ním člověk nemůže a k jeho řízení potřebuje řidičák. Na druhou stranu, jízda na takovém kole je skutečně zábavná, pokud vás to šílené zrychlení nevyděsí.
„Zákazníky jsou především lidé svobodného povolání, kteří mají odvahu se s takovým strojem ukázat. Konzervativní lidé si to nekoupí."
První kolo prodal Stefan Gulas známému rakouskému kabaretnímu umělci: „Už jsme prodali 38 strojů. Letos máme objednávky na dalších sto a příští rok chceme vyrobit další tři stovky."
Gulas se snaží pro e-ROCKIT sehnat nějakého většího investora. Naděje vkládá do Číňanů.
Kdo si chce dopřát ten zvláštní zážitek a cítit se na kole jako superman, ovšem musí zatím sáhnout hodně hluboko do kapsy. Pořízení nejrychlejšího kola na světě vyjde až na čtyři sta tisíc korun.