Autoři nejlepších knih loňského roku převezmou ceny Magnesia Litera
Nejlepší knihy loňského roku dostanou dnes večer prestižní cenu Magnesia Litera. Letos se o cenu ucházelo nejvíc knih za třináctiletou historii soutěže, přihlásilo se 349 titulů. Do finálové nominace jich odborná porota 24. O cenu se budou ucházet třeba zápisky českého lékaře z oblastí postižených humanitární katastrofou, atlas lidské hlavy jako hrací pole nebo třeba erotické povídky.
Zájem svědčí o tom, že Magnesia Litera úspěšně plní svůj cíl – upozorňovat na kvalitní českou, ale i překladovou literaturu. Pořádající sdružení Litera by si přálo, aby ocenění fungovalo jako potvrzení kvality, a to nejen knihy ve smyslu textu, ale také zpracování. A zdá se, že čtenáři to tak přijali.
Každoročně ocenění Magnesia Litera svému nositeli zvýší prodeje. Třeba u loňského vítěze v hlavní kategorii – knihy Rybí krev od Jiřího Hájíčka – došlo podle Pavla Mandyse ze sdružení Litera k dvojnásobnému zvýšení prodejů.
„Toho se do vyhlášení nominací prodalo kolem šesti tisíc výtisků, po nominacích se to samé prodalo znovu, to znamená, že jsme zdvojnásobili ten celkový prodaný náklad a dotáhli ho na hranici, která je považovaná za hranici českého bestselleru,“ řek Mandys.
Podle něj jsou letos všechny kategorie velice silně obsazeny. Nominace mají v každé kategorii po třech vybraných knihách, a u té nejsledovanější za prózu je to dokonce šest titulů.
Některé nominace se kryjí s už oceněnými knihami. V jiných literárních anketách už bodoval Jiří Padevět s historickým bedekrem Průvodce protektorátní Prahou a umístil se třeba i Emil Hakl a jeho kniha Skutečná událost, která zachycuje celospolečenskou frustraci.
Už sama užší nominace je vlastně oceněním. Takový úspěch si připsal i zástupce Českého rozhlasu, Jonáš Zbořil z Radia Wave
Porota ho nominovala na cenu Dilia Litera pro objev roku za jeho prvotinu, básnickou sbírku Podolí. Podle zdůvodnění poroty je to literárně vyzrálá práce. Pětadvacetiletý autor a také hudebník se v ní vlastně „vypsal“ ze smrti své matky. Kniha je otevřená, a přitom přirozená, bolestná, ale i krásná.