Legendární Turbolet se vyrábí už 45 let. A připravuje se inovovaná verze

Legendární Turbolet z Kunovic slaví 45 let. Šestnáctého dubna 1969 vyrazil na první oficiální let. Na Slovácku ho vyrábějí dodnes. Někdejší Let Kunovice se po revoluci dvakrát ocitl na pokraji zániku. Pod názvem Aircraft Industries ale přežil. A dnes - stejně jako před lety - z jeho letiště pravidelně k obloze stoupají nové stroje.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Turbolety před sezonou | Foto: Roman Verner

„Musím říct, že naši předchůdci zvolili velmi dobrou koncepci. Poměrně robustní křídlo s dobře zvolenou profiláží, dobrá vztlaková mechanizace, takže v tom provozu ve velmi těžkých podmínkách se to osvědčilo velmi dobře. Tenhle letoun je off-road mezi letadly.“

Přehrát

00:00 / 00:00

Výročí legendárního letounu připomněl Roman Verner

A právě těžké podmínky zvládá slovácký hornoplošník s lehkostí a elegancí:

„Typický provoz je z nějakého většího letiště potom do odlehlé oblasti, kde přistáváte v podstatě na udupanou hlínu. A bez nějakého zabezpečení. Z velké části je přiblížení pouze za vidu, tam není přístrojové přiblížení, takže myslím si, že právě ty roky, které prověřily letadlo, že je spolehlivé v provozu a relativně nenáročné na údržbu, jsou důvodem, proč se letadlo udrželo a stále se prodává.“

Přichází nový model

Nicméně i Turbolet prošel mnoha úpravami a v Kunovicích teď pracují na evolučním modelu nové generace. To nejdůležitější bude uvnitř a musí projít náročnými testy, ukazuje Karel Minařík.

Předvádí vnitřek letounu, kde mohou sedět dva operátoři a popisuje aparaturu, svazky kabelů od senzorů umístěných po letadle. Vše se soustřeďuje v centrále, kde se letové údaje vyhodnocují a podle toho píší certifikační zprávy.

Nový L-410 bude mít digitální přístroje, výkonnější motory a vyšší nosnost. Ale i produkce stávajících modelů roste, hodnotí loňský rok generální ředitelka Ilona Plšková:

„Dostali jsme se v tržbách ke krásnému číslu: 2,086 miliardy korun. To se nám už opravdu dlouho nepodařilo. Tak jsme vlastně končili rok s třináctým vyrobeným letadlem, což si myslím, že bylo pro kolektiv 930 lidí opravdu maximální výkon.“

První létající prototyp nového Turboletu se představí už letos v létě.

mkp, Roman Verner Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme