Nové berlínské letiště se prodraží o další miliardu eur. Otevření je v nedohlednu

Nové berlínské letiště Willyho Brandta se prodraží o další 1,1 miliardy eur, tedy asi o 30 miliard korun. Přitom se stále neví, kdy se z něj konečně začne létat. Ohrožen je i rok 2016.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Otevření mezinárodního letiště v Berlíně se posune až o několik měsíců | Foto: Klára Stejskalová

Mnozí obyvatelé německé metropole už jen s úžasem sledují, co všechno se kolem této stavby děje.

Koncem roku dojdou peníze, takže dnes nový šéf letiště požádal akcionáře o další finanční injekci. V tuto chvíli se tak náklady vyšplhaly už na 5,4 miliardy eur.

O budoucím třetím největším letišti v Německu se proto dnes už vůbec nemluví jako o letišti Willyho Brandta, ale jako o „monstru“. Původně se z něj navíc mělo začít létat už v roce 2010.

Kdy odsud ale odstartuje první stroj, zatím není schopen nikdo zodpovědět. Nové vedení nechce slibovat žádné termíny, které by se zase musely odsouvat, ale začíná se proslýchat, že ohrožený je dokonce rok 2016.

Přehrát

00:00 / 00:00

Dnešní zasedání dozorčí rady kvůli berlínskému letišti sledovala zpravodajka ČRo v Německu Klára Stejskalová

Poněkud paradoxně tak vyznívá další bod dnešního jednání dozorčí rady, kdy spolková země Braniborsko přišla s prodloužením zákazu nočních letů od 22. do 6. hodiny ranní.

To velmi silně naráží na odpor spolkového ministra dopravy, podle kterého by tím provoz letiště přestal být ekonomický. Tato debata je podle všeho poněkud předčasná.

Ukazuje se, že na letišti stále panuje chaos. Nefungují systémy na odvádění kouře v případě požáru a firmě Siemens, která za to zodpovídá, stále chybí důležité součásti dokumentace. To ale není zdaleka jediný nedostatek. Podle německé rozhlasové stanice RBB je na letišti 66 tisíc závad.

Kvůli průtahům a prodražování stavby byla ustavena vyšetřovací komise, aby dospěla k závěru, kdo je za problémy s letištěm zopovědný. Zjistila, že nebyl žádný pevně stanovený organizační plán, kdo za co nese odpovědnost.

Stavební firmy také neměly pevně stanovené termíny ani postihy za překročení nákladů. Bylo odvoláno bývalé vedení letiště a proti tehdejšímu šéfovi Schwarzovi je veden občanskoprávní spor ohledně vyplacení odstupného. Za závažné nedostatky v řízení ale zatím nikdo obžalovaný není.

Klára Stejskalová, Simona Bartošová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme