Česká pošta musí zaplatit pokutu 1,5 milionu korun za zpoždění zásilek

Český telekomunikační úřad (ČTÚ) udělil České poště pokutu 1,5 milionu korun. V roce 2012 se jí totiž nepodařilo dodržet povinnost doručovat nejméně 95 procent zásilek do druhého dne.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Česká pošta (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek | Zdroj: Český rozhlas

„Pošta v roce 2012 dosáhla výsledku pouze 93,23 procenta poštovních zásilek. Proto dostala pokutu jeden a půl milionu korun,“ řekl mluvčí ČTÚ Martin Drtina.

Úřad rozhodl o pokutě v prvním stupni už loni v listopadu. Po podaném rozkladu pošty ji potvrdil předseda ČTÚ Jaromír Novák. Sankce je tak pravomocná.

Mluvčí České pošty Marta Selicharová Radiožurnálu řekla, že společnost pokutu zaplatí. Zároveň ale uvažuje o správní žalobě.

Přehrát

00:00 / 00:00

Ve vysílání Českého rozhlasu mluvili ředitel komunikace České pošty Ivo Mravinac a místopředseda Asociace poštovních služeb Petr Angelis

„Pokuta je za rok 2012, kdy byla stanovena minimální hranice 95 procent pro počet poštovních zásilek dodaných v den následující podání, a vzhledem k tomu, že tato hranice byla vyšší, než je obvyklé v evropských zemích, došlo v roce 2013 k jejímu snížení na 92 procent. Tuto hranici opravdu plníme dlouhodobě a z těchto důvodů zvažujeme podání správní žaloby,“ uvedla Selicharová.

Pošta se pokusila proti pokutě odvolat, rozklad jí ale nevyšel a pokuta už je pravomocná.

„Domníváme se, že pokuta byla vyměřená v nebývalé výši. Už jen proto, že parametr byl nastavený opravu hodně vysoko,“ řekl ředitel komunikace České pošty Ivo Mravinac.

Například v Německu musí pošta do druhého dne doručit 80 procent zásilek, ve Francii 84 procent a v Itálii 89 procent.

Pro Českou poštu je to v krátké době druhá takto vysoká pokuta. Na konci března musela zaplatit také skoro 1,5 milionu korun za to, že nedoručovala zásilky v okolí Říčan.

Stěžuje si i konkurence České pošty

Na Českou poštu si u soudu a telekomunikačního úřadu stěžuje také konkurence, která může od ledna loňského roku na trhu doručování zásilek působit.

Pošta si podle místopředsedy Asociace poštovních služeb Petra Angelise chrání monopol na trhu. Dokonce prý navádí poštovní doručovatele, aby ze schránek vytahovali zásilky jiných distributorů.

„Existují snad dokonce písemné dokumenty s návodem, jak postupovat,“ tvrdí Angelis.

Česká pošta (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek

Ivo Mravinac potvrdil, že existuje oběžník, kde Česká pošta instruuje zaměstnance, aby zásilky označené jednou distribuční společností donesli na poštu, kde s nimi dále naloží.

Jde ale o zásilky vyndané z poštovních schránek na ulicích, nikoliv domovních schránek.

„Jsou to ale zásilky, které si firma nechala zaplatit od zákazníka, a pak je vhodila do oranžové poštovní schránky,“ vysvětlil Mravinac.

Soukromá distribuční společnost si podle něj nechá zaplatit zásilku, kterou ale pak doručuje pošta. „My zásilky opravdu doručíme, ale chceme po adresátovi, aby službu zaplatil, a nebo je vracíme odesílateli,“ dodal.

Martin Hromádka, Tereza Chlubná Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme