Praha uvažuje o rozšíření zón s maximální povolenou rychlostí 30 km/h

Řidiče v hlavním městě by měly zpomalit další zóny s maximální povolenou rychlostí 30 kilometrů v hodině, a to asi v deseti ulicích. Hlavní město na konkrétním seznamu teprve pracuje. Po vzoru Karlína, kde auta jezdí třicítkou od léta 2012, o zavedení zón uvažují i další městské části. Zatím nejblíž je tomu radnice Prahy 3.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

řidič | Foto: stock exchange

V Lucemburské ulici na Praze 3 se dnes auta prohání až 50kilometrovou rychlostí. Radním už ale na stole leží návrh, který by v rezidenční oblasti na pražském Žižkově zakázal řidičům jet víc než třicítkou. Je to prý způsob, jak za málo peněz úspěšně zvýšit bezpečnost v ulicích.

„Máme připravený konkrétní projekt na zavedení zklidněné zóny Tempo 30, a sice v oblasti vymezené ulicemi Vinohradská, Jičínská, Ondříčkova a Milešovská. Cílem je komplexně zklidnit dopravu v této oblasti. Projekt by neměl být investičně náročný, jde čistě o úpravu dopravního značení,“ vysvětluje místostarosta Prahy 3 Ondřej Rut.

Přehrát

00:00 / 00:00

Podrobnosti zjišťoval redaktor Matěj Skalický

Radní vycházejí ze zkušeností Prahy 8, která jako první zavedla třicítkovou zónu předloni v Karlíně. Podle zástupce starosty osmé městské části Michala Švarce to byla tehdy převratná novinka:

„Účelem bylo zklidnění dopravy v Karlíně, který je určen především k bydlení, nikoli k tranzitu. Myslím, že tento účel to splnilo. Problémem je pochopitelně dodržování té třicítky. V případě cykloobousměrek nám účinnost komplikuje také špatné parkování.“ Radnice podle něj plánuje do konce roku přemalovat parkovací místa v Karlíně na modro a vytvořit tam rezidenční zóny.

V Plzni vzniknou nové zóny, kde budou auta jezdit jen 30kilometrovou rychlostí

Číst článek

Cyklopruhy by měly spolu s třicítkovou zónou vzniknout i v ulicích třetí městské části. Pokud to bude možné, namalují je silničáři i v protisměru. Stejně jako v Karlíně.

„My bychom v tomto případě chtěli na Praze 3 zavést trochu jiné značení – přímo podtabulky, které vyznačí, že auta mohou v protisměru očekávat cyklisty,“ přibližuje Rut.

Třicítková zóna nicméně na Žižkově nevznikne jen z rozhodnutí radnice. Městská část její zavedení podmínila souhlasem obyvatel. Ti ale zatím k návrhu moc vstřícní nejsou. „Nemyslím si, že je to nutné, zase tak nebezpečné se mi to tu nezdá,“ shrnuje většinový názor jedna z oslovených obyvatelek čtvrti.

Kromě Prahy 3 o zónách s maximální povolenou rychlostí 30 kilometrů v hodině uvažují také další městské části. Žádná z nich ale projektu zatím nedala pevné obrysy.

Matěj Skalický Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme