Geologové začali zkoumat sesuv u dálnice D8. Určí, jak svah odtěžit
Na sesunutém svahu na dálnici D8 u Litochovic na Litoměřicku dnes začne geologický průzkum. Měl by trvat zhruba tři měsíce a Ředitelství silnic a dálnic za něj zaplatí dva miliony korun. Výsledky průzkumu rozhodnou o tom, kdo a jak svah bezpečně odtěží. Sanace sesuvu by měla začít v létě. Ministr dopravy dostavbu dálnice v roce 2016.
Už dříve dělníci na svahu vykáceli stromy a keře. Dnes začnou geologové s průzkumnými vrty. Svah zavalil rozestavěnou dálnici loni v červnu. Podle expertů by se při vydatnějších deštích mohl opakovat a ohrozit nedaleké Litochovice.
Geologové po ukončení průzkumu určí postup sanace téměř půlkilometrového svahu o šířce asi 200 metrů.
„Ve spolupráci s projektantem budeme doporučovat způsob sanace sesuvu. Ta země se určitě nějakým způsobem odstraní. Jde o to, jak před nebo po odstranění zajistit bezpečnost celého svahu,“ říká geolog Jakub Šindelář z firmy AZ Consult, která vrty provádí. Do sesunutého svahu proto firma udělá do měsíce dvanáct vrtů v hloubce 15 až 55 metrů.
V den začátku geologického průzkumu navštívila místo sesuvu na stavbě dálnice D8 u Litochovic reportérka Gabriela Haupvogelová
Na rozestavěné dálnici leží kolem 500 metrů krychlových zeminy, někde až do výšky 17 metrů. Likvidace škod po povodních z června 2013 může stát stovky milionů až miliardu korun.
Už od sesuvu stabilitu svahu kontroluje Česká geologická společnost. Podle jejího ředitele Zdeňka Venery je momentálně bezpečný.
„V určité fázi tam byly výraznější pohyby. Teď se to uklidnilo, ale je to samozřejmě relativní, protože pokud budou nějaké nadměrné srážky, nemůže nikdo garantovat, že se svaz nepohne,“ vysvětlil Venera.
Začátek sanace oddalovaly i politické změny vloni v létě. Končící Nečasova ani prozatímní Rusnokova vláda na sebe nechtěly vzít politickou odpovědnost.
Dostavba dálnice D8
- Zahájení stavby: říjen 2007
- Sesuv svahu: červen 2013
- Sanace: léto 2014
- Předpokládané uvedení do provozu: 2016
Zdroj: Ředitelství silnic a dálnic ČR
Sesuv však postihl také lokální trať Lovosice – Teplice, která už prakticky neexistuje, masa zeminy ji posunula o padesát metrů níže po svahu.
Před podobnou situací varovala Česká geologická společnost už v 90. letech. „Tahle varianta nebyla doporučována, protože se vědělo, že svahové nestability tady už v minulosti byly,“ dodává Venera. Geologové proto doporučovali spíš tunel Kubačka.
Samotná sanace začne nejdřív letos v létě. Ministr dopravy Antonín Prachař z hnutí ANO chce dálnici dostavět v současné trase, podle vedoucího stavby Františka Zuckersteina by D8 měla být hotová v polovině roku 2016.