Počet odhalených pojišťovacích podvodů letos vzrostl o desítky procent

V Česku roste počet případů, kdy se lidé snaží neprávem získat peníze od pojišťoven. Jen za první čtvrtletí letošního roku jejich detektivové odhalili fingované události za stovky milionů korun. V porovnání s předchozím rokem tak počet podvodů roste o desítky procent.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nabourané auto, pojišťovací podvod, autonehoda, bouračka (ilustrační foto)

Nabourané auto, pojišťovací podvod, autonehoda, bouračka (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek

Třeba Česká pojišťovna přišla na pojistné podvody za 133 miliony korun. Allianz odhalila o 56 procent více podvodů než loni, celková výše dosáhla 47 milionů korun.

Kooperativa zaznamenala 200 pokusů o pojistný podvod za celkem 60 milionů korun, meziročně je to navýšení o 25 procent. A detektivové Generali šetřili v prvním čtvrtletí 215 případů, přičemž pokusy o podvod dosáhly 17,5 milionu korun.

Přehrát

00:00 / 00:00

V Česku roste počet pojistných podvodů. Podrobnosti zjišťovala Jitka Hanžlová

„Klient hlásil škodu a nárokoval plnění z povinného ručení, které kryje i riziko střetu se zvěří. Vyšetřovací tým našel rozpory v popisu nehody a nechal u soudního znalce zhotovit posudek o původu zvířecí srsti, která se nacházela na vozidle. Jednalo se o štětiny z běžného kuchyňského koštěte,“ popsal jeden z případů mluvčí Generali Jiří Cívka.

Mezi odhalenými případy stále převládají právě podvody v oblasti pojištění aut. Cívka přidává další pokus jedné pražské řidičky.

„Vozidlem BMW poškodila při jízdě podél parkoviště dvě vozidla. Nabourané BMW, jehož majitelem byla ve skutečnosti jedna pražská firma X, odstavila v nedalekých garážích, situace ale byla mnohem komplikovanější. Vozidlo bylo v době nehody pojištěno u jiné pojišťovny, zhruba po 145 dnech po skutečné nehodě byla škoda na BMW nahlášena z havarijního pojištění, které v mezidobí na totéž auto uzavřela u pojišťovny Generali jiná společnost Y. Následné šetření ukázalo, že BMW se nikdy nestalo jejím majetkem, naopak je stále v majetku firmy X.“

Pachatelé se takto pokusili získat půl milionu korun, smlouvu jim ale pojišťovna neuznala. S tím, jak klesají ceny automobilů, se ale přesouvají podvody i do pojištění majetku a odpovědnosti. Tam může jít o větší částky.

Podvodníky odhalí i hlasový detektor lži

Pojišťovny jednotlivé případy důkladně prověřují a zkoumají. Používají při tom také technické novinky. Třeba mluvčí Allianz Václav Bálek prozradil, že vyzkoušeli hlasový analyzátor.

„Jeho výsledky jsou neuvěřitelně přesné. Jde o přístroj, který původně vznikl pro armádní účely, pracuje podobně jako detektor lži, pouze místo tepu a potu se zaměřuje na hlasovou křivku. Specialisté, kteří tento analyzátor vytvořili, zjistili, že když člověk lže, tak se mění struktura jeho hlasu. Normálně tuto odchylku neslyšíte, ale když zvukovou stopu převedete do digitální podoby, poznáte, zda člověk na druhé straně aparátu mluví pravdu, nebo si vymýšlí,“ vysvětlil Bálek.

Podle světových statistik patří mezi podvody zhruba každý sedmý případ, který klient pojišťovnám ohlásí. V Česku za něj hrozí až deset let vězení.

Jitka Hanžlová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme