Mosteckým policistům chybí benzin. Do některých lokalit proto nevyjíždějí
Policisté v Mostě tvrdí, že nemají na benzin, a nemohou tak střežit město ani okolní vesnice. Na Mostecku, kde je vysoká kriminalita, tak podle nich pravidelně hlídkují jen dvě policejní auta, která navíc nesmějí ujet víc než 70 kilometrů za dvanáctihodinovou službu.
Přísné limity se podle policistů paradoxně týkají jen hlídkového útvaru, který má na tísňová volání reagovat nejrychleji.
„Problém máme takový, že přišly limity, kdy se omezily počty kilometrů na služební vozidla. V současné době tyto limity trvají už 4 nebo 5 let, nezměnilo se to, jen se to hýbe. Jeden čas bylo 40, pak 90 a teď jsme na 70. Myslíme si, že nám to nestačí," říká policista, který si přál zůstat v anonymitě.
Evelyna Kulíšková zjišťovala, jak se mostečtí policisté vypořádávají s limity na pohonné hmoty
„Kór tady v Mostě je spousta lidí, co berou drogy, toxikomani, alkoholici. Nikdy člověk vlastně neví, do čeho jde," dodává policista.
I z obyčejné domácí hádky nebo rušení nočního klidu se přitom podle policistů může stát velmi riziková situace, kterou kvůli omezení musí zvládnout třeba jen dvoučlenná hlídka.
To vidí jako hlavní důsledek limitů i policejní odborář Zdeněk Drexler. Upozorňuje, že policisté na tísňové volání musí vyjet vždycky, i když třeba mají denní limit vyčerpaný, šetří tak jinak.
„Problém nastává v okamžiku, kdy by třeba bylo vhodné, aby na místo vyjely dvě hlídky, ale jede tam jenom jedna, zatímco ta druhá vyčkává, jak se situace na místě vyvine. Protože aby vyplýtvaly ten limit obě dvě, tak to už by se potom zdůvodňovalo hůř,“ poznamenává Drexler.
Na téma limitů na benzin u mostecké policie mluvil v Ranním interview na Radiožurnálu Zdeněk Drexler z odborové Unie bezpečnostních složek
A nejmenovaný policista upozorňuje i na další rozměr. „Dřív nás bylo třeba na tři auta, jedno auto bylo vyčleněné na vesnice. Teď se do těch vesnic v okolí Mostu vůbec nedostaneme," dodává policista.
A tak jediná možnost, jak šetřit kilometry na výjezdy, je chodit část služby pěšky. Podle policisty to však není samospasitelné řešení.
„Tím ale nezachráním kolegy, kteří jsou někde na zákroku nebo přijedou někam k napadení," krčí rameny.
Časová prodleva, než se policista vrátí k autu, byť by to byla jen minuta nebo dvě, je totiž v případě tísňového volání zásadní.
„Ta kriminalita tady je, a policistů je tady málo. Pokud mají takto omezené možnosti, tak určitě mám větší strach," popsal své pocity jeden z obyvatel Mostu.
Na celé věci je zvláštní i to, že jinde v České republice jsou limity na služební benzin dávnou minulostí.
„V Praze jestli jsi za šichtu najel 190 kilometrů, tak to až tolik nikdo neřešil," dodává další policista. Přitom se oba mostečtí kolegové shodují, že optimální limit by byl zhruba dvojnásobný, tedy asi 150 kilometrů na službu. Podle jejich výpočtů by to stálo ročně mosteckou policii 200 tisíc korun navíc.
Policejní ředitel Ústeckého kraje slibuje nápravu
Mostecká policie se k tomu nechtěla vyjádřit. Její mluvčí odkazuje na krajské vedení. Policejní ředitel Ústeckého kraje Tomáš Landsfeld pak byl překvapený, že vůbec nějaké limity na Mostecku jsou.
„Pokrytí prostředků na pohonné hmoty je jednou z priorit. To znamená, že nikdo nestanovil žádné konkrétní limity, takže já si neumím vysvětlit, proč by služba na Oddělení hlídkové služby v Mostě měla být takto omezována," říká Tomáš Landsfeld.
Mostečtí policisté se prý o změnu bezvýsledně snažili několik let. Po upozornění Českého rozhlasu teď jejich policejní ředitel slíbil, že problém definitivně vyřeší.
„Takto nastavili zřejmě velitelé průjezd kilometrů na základě zkušeností z minula. Nicméně pokud by služba vyžadovala tyto průjezdy kilometrů navýšit, tak není žádný problém, aby k tomu došlo. Každopádně já se tou situací zabývat budu. Podle informací, které mám v tuto dobu, tak je to otázka lepší komunikace," dodává šéf policie v Ústeckém kraji Tomáš Landsfeld.