Indové volí vládu. Favoritem největšího hlasování v historii lidstva je hindský nacionalista

Na 815 miliónů Indů v těchto dnech volí svou novou vládu. Jedná se o největší demokratické hlasování v historii lidstva. Volby se tentokrát točí hlavně kolem korupce a hlavním favoritem je nacionalistická strana BJP a její kandidát na premiéra Narendra Módí.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Indie. Hindský nacionalista a kandidát na premiéra Indie Narendra Módí

Indie. Hindský nacionalista a kandidát na premiéra Indie Narendra Módí | Zdroj: Reuters

Jak přiblížil indolog Zdeněk Štipl z Ústavu Jižní a Centrální Asie FFUK, BJP znamená „Indická strana lidová“.

„Vznikla počátkem 80. let v rámci prosazování náboženských témat v politice. Ta strana tedy není na politické scéně žádným nováčkem, dokonce ve volebním období 1999 až 2004 byla vládní stranou, vedla vlastně tehdejší vládní koalici, a teď tedy už desetiletí odpočívá v opozičních lavicích,“ uvedl Štipl.

Přehrát

00:00 / 00:00

Favorita voleb v Indii přiblížil přiblížil indolog Zdeněk Štipl z Ústavu Jižní a Centrální Asie FFUK

Také její lídr je už zkušeným politikem – je hlavním ministrem státu Gudžarát, který se nachází na západě Indie u hranic s Pákistánem.

„Tady je potřeba poznamenat, že Indie má 28 svazových států a každý z nich má vlastně takového lokálního premiéra, akorát se mu neříká premiér, říká se mu hlavní ministr,“ vysvětlil Štipl.

Právě úspěchy na tomto postu zvyšují Módího šance v právě probíhajícím hlasování.

„Od roku 2002 on v tomto státu vládne, řekněme, dosti železnou rukou – pod jeho vedením ten stát zaznamenal poměrně slušné ekonomické výsledky,“ poznamenal Štipl s tím, že se státu daří lákat investory ze zahraničí i z Indie.

Na to zřejmě voliči slyší spíše než na hinduistický nacionalismus.

„Téma náboženství v politice v Indii bylo dominantou v 80. a 90. letech, dnes už to opravdu není téma. Samozřejmě občas to zabouří, ale především mladí voliči slyší na úplně jiná témata, jako je zaměstnání – jakou budou mít práci, kde ji budou mít. Zdá se, že tuhle možnost jim Módí, který ztělesňuje nějakou změnu, nabízí,“ dodal Štipl.

Český rozhlas, kov Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme