Zástupci měst a škol chtějí zabránit slučování speciálních a běžných škol
Slučování dětí ze speciálních a běžných základních škol zbortí vzdělávací systém v Česku. To si myslí vedení zhruba sedmi desítek měst a škol, které se připojilo k otevřenému dopisu ministrovi školství Marcelu Chládkovi z ČSSD. Iniciovali ho starostové Chlumce nad Cidlinou a Nového Bydžova, kteří chtějí upozornit na nebezpečí spojování výuky různě vzdělatelných dětí.
„Nedovedu si představit, že by můj syn byl mezi tolika dětmi, kdyby jich tam bylo třeba dvacet. Musí být pořád pod dohledem, nemůže být sám, byl by schopný i utéct,“ říká Štěpánka Jelínková, matka devítiletého Matěje, který navštěvuje Základní školu praktickou a speciální v Novém Bydžově.
Matějovi je sice devět let, ale vývojově je na úrovni 4 a půl roku starého dítěte. Chodí do druhé třídy, ve které se učitelka společně s asistentkou věnují ještě jeho dalším pěti spolužákům se střední až těžkou mentální retardací.
Paní Jelínková nejprve zkusila dát svého syna do běžné základní školy, měl asistenta, ale nefungovalo to. Proto je ráda, že existuje místo, kde se Matějovi intenzivně věnují.
Podle ředitelky školy Hany Hátlové není společná výuka ani za pomoci asistentů reálná. „Děti s lehkým nebo středně těžkým mentálním postižením potřebují úplně jiný styl výuky. Žádný asistent to nemůže nahradit,“ tvrdí ředitelka.
Podle lidí, kteří bojují proti rušení speciálních škol, by sloučení dětí poškodilo jak žáky různou měrou handicapované, tak i ty zdravé.
„Je to, jako bychom absolvovali lekci dějepisu v čínštině. Po 45 minutách nudného povídání by zlobil úplně každý,“ vysvětluje ředitel jedné z novobydžovských škol Miroslav Janoušek.
„Rozhodně si nemyslím, že by se jednalo o nějakou diskriminaci. Naopak se domnívám, že jde o ohromnou pomoc,“ říká Janoušek, podle kterého by děti ze speciálních škol trpěli na běžných školách pocitem méněcennosti.
Pomůže změna jediného paragrafu
Žáků ve speciálních školách ubývá. Příčinou je vyhláška z roku 2011, která určuje, že dítě, které má IQ vyšší než sedmdesát musí chodit do běžné základní školy. Iniciátoři otevřeného dopisu a mezi nimi i starosta Chlumce nad Cidlinou Miroslav Uchytil z KDU-ČSL proto vidí řešení v úpravě zákona.
„Od IQ 70 do IQ 85 se stále jedná o děti, které nemohou zvládat v plném rozsahu učivo na základní škole. Pokud se podaří upravit jeden krizový paragraf, může být zachována účinnosti praktických škol jako celku,“ plánuje Uchytil.
Za sebou už má první jednání s náměstkem ministra pro vzdělávání Jindřichem Fryčem. Tlumočil mu názory lidí z praxe, kteří už otevřený dopis podpořili. Podepsalo ho už 70 zástupců měst a škol a další se přidávají.