SZPI přitvrdila, obchodníkům loni uložila dvojnásobné pokuty oproti roku 2012

Státní zemědělská a potravinářská inspekce je při ukládání pokut mnohem přísnější. Za loňský rok se částka skoro zdvojnásobila. Nejvyšší pokuty od inspekce dostal loni obchodní řetězec Tesco Stores.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

u pokladny v supermarketu | Foto: Eva Odstrčilová

Řetězec má v součtu zaplatit 8,33 milionu korun, z nichž nejvyšší - asi 600 tisíc - byla za prodej neoznačeného koňského masa.

„Tato zjištění nerozporujeme, naopak se snažíme kvalitu nabízených služeb i výrobků zlepšit. Větší část celkové pokuty představuje sankce za obsah koňského masa ve značkovém výrobku. Tuto pokutu jsme zaplatili a započítali i dodavateli,“ upřesňuje Jiří Mareček ze společnosti Tesco.

V počtu udělených pokut následoval řetězec Kaufland, který dostal v úhrnu pokuty přes šest milionů korun. Třetí nejvyšší sankce dostala společnost Ahold provozující řetězec Albert - celkově téměř 4,33 milionu korun.

Přehrát

00:00 / 00:00

O pokutách pro obchodní řetězce informovala redaktorka Eva Rajlichová

„Překvapivě počet nálezů v minulém roce byl zase o dost nižší než v předcházejícím roce. Což znamená, že počet negativních nálezů na našich prodejnách se zmenšil, nicméně výše pokut za jednotlivé přestupky se zvýšily,“ uvádí mluvčí společnosti Ahold Judita Urbánková.

Celková výše uložených pokut - 64 milionů a 120 tisíc korun - je skoro dvojnásobná oproti roku 2012. Není to ale tím, že by přibyly kontroly, ale zvýšily se pokuty.

„Sankce musí být stanovena tak, aby měla výchovný charakter. Tudíž pokud dosud ukládané sankce nebyly dostatečné, inspekce měla jedinou možnost, a sice jít s pokutami směrem vzhůru tak, aby se prohřešky v budoucnu už neopakovaly,“ vysvětluje Pavel Kopřiva ze Státní potravinářské a zemědělské inspekce.

Největších prohřešků se dopouští prodejci v oblasti hygieny, inspekce zaznamenala na prodejnách prý i vysoký výskyt hlodavců.

Hovězí lasagne od firmy Findus obsahovaly koňské maso | Foto: ČTK/AP

„Je to stav, který je v podmínkách střední Evropy naprosto neakceptovatelný a těmto provozovnám jsme uložili provést vždy důkladnou sanitaci a deratizaci a odstranění všech poškozených potravin,“ připomíná Kopřiva.

Za kvalitu a složení výrobků odpovídá podle zákona ten, kdo zboží spotřebitelům nabízí, tedy prodejce.

To byl důvod, proč například Tesco dostalo vysokou pokutu za prodej lasagní, které obsahovaly koňské maso. Prodejce by si měl pečlivě vybírat dodavatele a pak nastavit i vnitřní kontrolu tak, aby se to nestávalo.

Eva Rajlichová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme