Automaty pro vyzvednutí internetových objednávek bude nabízet i Česká pošta

Česká pošta bude od července provozovat takzvané balíkomaty, které jsou určené pro internetové objednávky. Lidé si tak budou moct vyzvednout zásilku v jednom z deseti poštovních boxů. Stejný princip distribuce balíků už v Česku nabízí konkurence, společnost In Time.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Česká pošta | Foto: Filip Jandourek | Zdroj: Český rozhlas

Ve dne i v noci, o víkendech i o svátcích – díky balíkomatům si lidé mohou svoji zásilku vyzvednout kdykoliv.

Princip je jednoduchý. Adresát obdrží SMS, že balík je na určeném místě. Díky unikátnímu kódu se pak otevře box, kde čeká objednané zboží.

Přehrát

00:00 / 00:00

O to, jak a kde fungují či budou fungovat balíkomaty a podobné služby, se zajímala redaktorka Zuzana Švejdová

V Česku už takový projekt existuje – firma In Time provozuje stovku poštomatů po celé České republice. Od léta bude mít konkurenci, cena služby u České pošty začne na 94 korunách.

„Nejdříve chceme zkusit interní pilot. To znamená, že objednávat si budou pošťáci. V průběhu července bychom tu službu už opravdu nabídli zákazníkům,“ říká mluvčí České pošty Ivo Mravinac.

V přepočtu na zásilky nahradí balíkomat se 140 schránkami jedno auto s doručovatelem. Boxy budou prozatím stát v Praze, Prostějově, Strakonicích a Českých Budějovicích. Letos jich chce pošta zprovoznit celkem 50, příští rok by jich měl být i dvojnásobek.

Záležet bude i na zájmu zákazníků. Ti totiž stále preferují osobní odběr přímo na pobočce, jak potvrzuje i redaktor serveru Lupa.cz Martin Vyleťal.

„Česko je opravdu v tomto směru fenomén, protože valná většina objednávek je vyzvedávána osobně, a to buď přímo na pobočkách jednotlivých e-shopů, anebo i v různých sítích výdejen,“ poznamenává Vyleťal.

Pro zboží na pumpu či do trafiky

V Česku se každý rok expedují desítky milionů balíků. Internetové obchody se proto snaží klientům nabízet stále větší škálu výdejních míst. Ze 37 tisíc e-shopů, které v Česku existují, má už svou kamennou prodejnu přes šest tisíc z nich.

Lidé si navíc nově mohou pro zboží přijít i na určené benzinové pumpy nebo trafiky.

Spolupráci s balíkomaty zatím velcí zástupci internetových portálů neplánují. „Rozhodli jsme se, že půjdeme cestou vlastní pobočkové sítě, kde máme větší jistotu, jak je o zákazníka postaráno,“ říká například mluvčí společnosti Mall Michaela Gregorová.

I internetový prodejci CZC nebo třeba Alza budou dál nabízet zákazníkům svoje vlastní způsoby dodávky zboží.

„Našim zákazníkům v tuto chvíli nabízíme hned několik způsobů doručení zboží. Vycházíme vstříc právě narůstající poptávce doručení zboží v odpoledních a večerních hodinách a o víkendu,“ dodává mluvčí společnosti Alza Šárka Jakoubková.

Prostor je proto pro malé online obchody, které nemají svoje kamenné výdejny. Zatímco v první fázi budou balíkomaty fungovat jen jako výdejní místa, časem by tam lidé mohli i zásilky podávat.

Zuzana Švejdová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme