Nuselský most slouží už 41 let. Od roku 1974 jím projíždí i metro

Pražské metro už 40 let slouží cestujícím. Od prvního dne svého provozu projíždí tubusem Nuselského mostu, který je pro pražskou dopravu klíčovou stavbou. Projektanti museli ještě na poslední chvíli měnit jeho konstrukci, aby vyhověla těžkým sovětským vozům metra. Stavbu to značně prodražilo.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nuselský most v Praze

Nuselský most v Praze | Foto: Khalil Baalbaki | Zdroj: Český rozhlas

První plány na překlenutí Nuselského údolí mostem vznikaly už za první republiky. Stavba ale začala až v roce 1967.

V prvních návrzích architekti počítali s výstavbou vnitřní tramvajové trati. Konstruktéři v pražském ČKD už pro ni vyvíjeli soupravu označovanou jako R1.

Nakonec dostalo přednost klasické metro, které prosadili sovětští poradci. Dvoukolejná trať uvnitř tubusu Nuselského mostu, po které měly jezdit mnohem těžší sovětské vozy metra, ale výstavbu značně zkomplikovala.

Přehrát

00:00 / 00:00

Stavbu Nuselského mostu včetně vedení trasy metra C jeho vnitřkem připomněl Jaroslav Skalický

Projektanti museli do konstrukce vmontovat zpevňující ocelový rošt, který roznáší tlak i na boční stěny tubusu. V roce 1970 prošel most zatěžkávací zkouškou, najelo na něj několik desítek tanků.

„Nuselské údolí je tedy pokořeno. Jsme na pankráckém předmostí Nuselského mostu. Strmé svahy spadají ostře k břehům Botiče, aby se na druhé straně znovu strmě vyšplhaly do výše. Od tohoto okamžiku se po mostě nebude prohánět už jen vítr, ale i automobily, budou přes něj přecházet lidé z Pankráce do centra města a opačně,“ vysílal Československý rozhlas při otevření mostu v únoru 1973.

„Nejsolidnější bylo zadání opustit obloukovou formu. Ta se stala archaickou. Byla ještě za první republiky, ale asi od roku 1945 už se všechno - i ve světě - klonilo ke konstrukcím svislé podpory a vodorovného břemena, technologii ocel, nebo beton, a později se v Česku používal předpjatý beton,“ vzpomíná jeden z architektů Nuselského mostu Stanislav Hubička.

Rozhodnutí o nákupu těžších sovětských vozů metra Ečs si vyžádalo stavbu ocelového roznášecího roštu v tubusu Nuselského mostu | Foto: Archiv DPP

Z pankráckého předmostí na druhou stranu Nuselského údolí měří most 485 metrů. „Zatímco na vrcholu mostu práce skončila, za námi na pankrácké straně dělníci budují stanici metra. Montují zde vše, co je pro jeho provoz nezbytné - od kolejí až po složité technické zařízení,“ vysílal tehdy Československý rozhlas.

Metro se v úseku mezi stanicemi I. P. Pavlova a Vyšehrad, který leží na trase C, rozjelo poprvé rok po otevření Nuselského mostu.

Ten nesl až do roku 1990 jméno někdejšího československého prezidenta Klementa Gottwalda. Stejně tak dnešní stanice metra Vyšehrad. To se změnilo po listopadu 1989.

Nuselský most je jednou z nejdůležitějších pražských komunikací. V roce 2000 se stal dopravní stavbou století.

Ilustrační profil Nuselského mostu | Foto: ČTK | Zdroj: ČTK

Jaroslav Skalický, Simona Bartošová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme