Studenti jihlavského gymnázia pátrají po událostech revolučního roku 1989

Dvacítka studentů Gymnázia Jihlava hostí stejně staré žáky z Německa. Společně pátrají po událostech konce komunistické totality v roce 1989. Svědectví nachází u pamětníků, ve vlastních rodinách i v archívech. Srovnávají přitom kulturu, možnosti rodin i zvyky jednotlivých zemí z té doby.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Palachův týden, leden 1989, Václavské náměstí

Palachův týden, leden 1989, Václavské náměstí | Foto: Česká televize

„Je to zvláštní, já jsem si vždycky myslela, že se tady v Česku sešli lidé, zacinkali si klíči a to bylo všechno. Teď jsem úplně plná toho, že policie věděla úplně o všem,“ říká Jana Mátlová, která studuje prvním rokem na jihlavském gymnáziu. Přiznává, že o roku 1989 toho zatím moc nevěděla.

„Doma se o tom nějak nebavíme a ve škole jenom v rámci dějepisu, což není zrovna moc. Takže i toto bylo pro mě takové lákadlo.“

Přehrát

00:00 / 00:00

Se studenty jihlavského gymnázia natáčel redaktor Petr Palovčík

Na programu studenti měli například besedu s chartistou Janem Litomiským. „Zvlášť v dnešní době si řada lidí dělá iluze o komunistické minulosti a já si myslím, že by si měli víc vážit té svobody, kterou dneska máme,“ říká.

Jana Litomiského se studenti ptají na perzekuci ze strany StB, zakládání Občanského fóra a na revoluční dny roku 1989.

„To myslím že jsou věci, které si dnešní mladí lidé už nedokážou představit. Že jsme se nesmířili se situací, to pro nás byla otázka lidské důstojnosti.“

Do projektu se zapojila i studentka Nikol Pangrácová: „Hodiny v dějepise kolikrát můžou být nezáživné a tolik ani nevnímáte to téma. Ale tady musím říct, že mě to osobně úplně vtáhlo,“ poznamenává.

Nikol byla na studijním pobytu v Německu, kde poznala okolnosti pádu Berlínské zdi. Teď doprovodí německé studenty na Národní třídu. „Češi poznají Němce, Němci poznají Čechy. Zároveň poznáme tu historii,“ přibližuje smysl celého projektu.

Účastníci historického bádání své poznatky sepíší a představí je pak i dalším studentům.

Petr Palovčík Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme