Do Velichovek na Náchodsku se sjeli příznivci vojenské historie, připomněli si ‚Misi Velichovky‘

Květnové události roku 1945 si dnes připomněli i ve Velichovkách na Náchodsku, kam tehdy vedla cesta amerických vojáků. Kolona vojenských vozidel se na cestu vydala i dnes, po 69 letech. Přímo v areálu lázní čekaly na takzvanou ‚Misi Velichovky‘ stovky lidí.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Konvoj svobody | Foto: Evelyna Kulíšková

Američané vyjeli do Velichovek z Plzně už 7. května, důvodem celé mise bylo doručení kapitulačních listin veliteli německé armády střed, která měla sídlo právě ve Velichovkách.

„My si připomínáme 23. švadronu 16. obrněné divize armády generála Pattona. Když přijela tato mise do Prahy, tak zjistili, že maršál Schörner má svoje velitelství tady v lázních Velichovky. Myslím, že 8. května v dopoledních hodinách přijeli a předali kapitulační listiny,“ říká Lukáš Kulhánek, jeden z organizátorů už 19. ročníku tradiční vzpomínky na dění ve Velichovkách.

Přehrát

00:00 / 00:00

O Misi Velichovky natáčel reportér Martin Pařízek

V koloně tehdy nebyli jen vojáci americké armády, doprovázeli ji i novináři – armádní i korespondent agentury Reuters.

Zajímavostí bylo i to, že sovětská armáda o cestě Američanů na východ Čech vůbec nevěděla. O misi Velichovky se dozvěděla podle Lukáše Kulhánka až z fotografií, které lidé pořídili při zastávce vojáků v Hradci Králové:

„Američané tu byli velice přivítáni, dávali nám benzín. Naši vlastenci řešili jejich problémy s pneumatikami. Traduje se, že když potom Rusové přijeli do těchto měst, navštěvovali fotografické salony a chtěli všechny dokumenty zničit.“

I letos se přímo tady v lázeňském areálu představily hlavně džípy Willis, které tehdy americká armáda na cestu vyslala společně s obrněnými transportéry a štábními limuzínami.

Auta spolehlivá i dnes

Podle člena Vehicle clubu vozidel druhé světové války Josefa Baška jsou i v dnešní době vozidla velmi spolehlivá.

„Jsou vyráběné od roku 1940, kdy přišly první prototypy MA. Další verze jsou pak MB. První verze měla ještě trochu jinou masku. Auta byla vesměs spolehlivá.“

Z Náchodska se 8. května 1945 po úspěšném splnění mise kolona vrátila zpět do Plzně, kam dorazila po 18. hodině.

Martin Pařízek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme