Systém viaRODOS pomáhá řidičům zjistit, kde jsou kolony a jak jsou dlouhé
Víme, kde jsou kolony a jak dlouho se v nich zdržíte. Tvrdí to odborníci z Vysoké školy báňské, kteří vymysleli systém viaRODOS. Už teď jeho data využívá Národní dopravní informační centrum a také Zelená vlna Českého rozhlasu. Experti dokonce začínají vyvíjet program, který řidičům řekne, kdy se fronta rozpustí.
Informace ze systému viaRODOS se získávají ze tří hlavních zdrojů. Především je to 130 tisíc firemních aut, jejichž pohyb monitorují satelitní systémy.
„Když máte satelitními jednotkami, které vám dávají informaci o poloze a rychlosti v kroku jedné minuty, osazeno pět procent dopravního proudu, tak je to dostatečné pokrytí k tomu, aby se dopravní proudy daly řídit a aby se kvalitně informovali řidiči. V tuto chvíli je pokrytí na úrovni šesti až sedmi procent,“ říká dopravní expert VŠB Martin Hájek.
Informace o počtu aut předávají také mýtné brány, detekční čidla na některých dálnicích, ale velkou roli hrají i mobilní operátoři.
„Využíváme analýzu takzvaných zbytkových signalizačních dat GSM sítě. Prakticky to znamená, že anonymně monitorujeme mobilitu obyvatel, nicméně je to spíše informace strategického významu,“ dodává odborník.
Právě na předpokladu, že prakticky každý člověk má mobil, je postavený na nápad předpovědět konec dopravní zácpy. Martin Hájek to přibližuje na příkladu loňské rekordní 25kilometrové kolony na dálnici D1 po skončení závodu MotoGP.
„Pomocí analýzy GSM dat víme, že tam bylo nějakých 140 tisíc návštěvníků a ti lidé musejí odjet, tak můžeme předpokládat, kolik lidí se odlije na dálnice a jaké to v následujících hodinách vytvoří problémy,“ uzavírá.
Budoucnost systému viaRODOS je ale nejistá. Grant, za který vznikl, je téměř u konce a dohoda se státem o pokrytí nákladů je zatím v nedohlednu.