Systém viaRODOS pomáhá řidičům zjistit, kde jsou kolony a jak jsou dlouhé

Víme, kde jsou kolony a jak dlouho se v nich zdržíte. Tvrdí to odborníci z Vysoké školy báňské, kteří vymysleli systém viaRODOS. Už teď jeho data využívá Národní dopravní informační centrum a také Zelená vlna Českého rozhlasu. Experti dokonce začínají vyvíjet program, který řidičům řekne, kdy se fronta rozpustí.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Kolona na dálnici D1 | Foto: Luboš Pavlíček | Zdroj: ČTK

Informace ze systému viaRODOS se získávají ze tří hlavních zdrojů. Především je to 130 tisíc firemních aut, jejichž pohyb monitorují satelitní systémy.

„Když máte satelitními jednotkami, které vám dávají informaci o poloze a rychlosti v kroku jedné minuty, osazeno pět procent dopravního proudu, tak je to dostatečné pokrytí k tomu, aby se dopravní proudy daly řídit a aby se kvalitně informovali řidiči. V tuto chvíli je pokrytí na úrovni šesti až sedmi procent,“ říká dopravní expert VŠB Martin Hájek.

Přehrát

00:00 / 00:00

Více informací o dopravním systému viaRODOS zjišťovala Eva Kézrová

Informace o počtu aut předávají také mýtné brány, detekční čidla na některých dálnicích, ale velkou roli hrají i mobilní operátoři.

„Využíváme analýzu takzvaných zbytkových signalizačních dat GSM sítě. Prakticky to znamená, že anonymně monitorujeme mobilitu obyvatel, nicméně je to spíše informace strategického významu,“ dodává odborník.

Právě na předpokladu, že prakticky každý člověk má mobil, je postavený na nápad předpovědět konec dopravní zácpy. Martin Hájek to přibližuje na příkladu loňské rekordní 25kilometrové kolony na dálnici D1 po skončení závodu MotoGP.

„Pomocí analýzy GSM dat víme, že tam bylo nějakých 140 tisíc návštěvníků a ti lidé musejí odjet, tak můžeme předpokládat, kolik lidí se odlije na dálnice a jaké to v následujících hodinách vytvoří problémy,“ uzavírá.

Budoucnost systému viaRODOS je ale nejistá. Grant, za který vznikl, je téměř u konce a dohoda se státem o pokrytí nákladů je zatím v nedohlednu.

Eva Kézrová, Simona Bartošová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme