Modernizace dálnice D1 mezi Lhotkou a Velkou Bíteší by mohla mít až roční zpoždění

Modernizace dálnice D1 v úseku mezi Lhotkou a Velkou Bíteší může mít až roční zpoždění. Další tři úseky, které jsou rozestavěné, by mohly být otevřené ještě letos. Na těch jde zatím vše podle plánu. V České televizi to řekl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jan Kubiš.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Na uzavřené polovině dálnice D1 budou dělníci až do srpna měnit povrch

Na uzavřené polovině dálnice D1 budou dělníci až do srpna měnit povrch | Zdroj: ČTK

"Zpoždění je tak veliké, že po započtení přestávky ve stavební sezóně to skutečně nabere možná až jeden rok," přiznal Kubiš.

Přesto se vedení ŘSD snaží zpoždění minimalizovat. "V tuto chvíli jednáme se zhotovitelem, jestli jsme schopní s tím něco udělat. Ale stavební sezóna se nám neúprosně blíží," dodal.

Zpoždění způsobilo měkké podloží pod úsekem Lhotka - Velká Bíteš. Problémem byly i dohady okolo financování nečekaných víceprací.

Další tři rekonstruované úseky dálnice D1 nemají podle šéfa ŘSD zpoždění na harmonogramu prací. "Předpokládáme, že skutečně by mělo dojít k otevření těchto třech úseků v letošním roce," dodal Kubiš.

Kvůli problémům s nestabilním podložím loni stavební společnost OHL SŽ stavbu několikrát přerušila a požadovala více peněz na pokrytí neočekávaných víceprací. Toho nakonec dosáhla v říjnu, kdy jí ředitelství silnic rozpočet zvýšilo o deset milionů korun. Spor ale podle dřívějšího vyjádření ŘSD může skončit i u soudu.

Čtyři úseky už se opravují, tři přibudou letos

Loni začali na dálnici D1 silničáři opravovat první čtyři úseky mezi Šternovem a Psáři, Loktem a Hořicemi, Lhotkou a Velkou Bíteší a mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou. K nim by letos měly přibýt další tři mezi Ostrovačicemi a Kývalkou, Měřínem a Velkým Meziříčím a Hvězdonicemi a Ostředkem.

Vydaná stavební povolení k posledním dvěma úsekům ale napadlo hnutí Děti Země. Tomu vadí, že u uvedených staveb nebyl projednán dopad stavby na životní prostředí.

I přes rozklad, který ekologové podali, by stavební práce na těchto úsecích možná mohli začít. "Požádali jsme ministerstvo dopravy o výjimku, abychom mohli pokračovat dál i na těch dvou zmíněných úsecích," dodal šéf ŘSD.

Modernizace D1, frézování vozovky | Foto: Petr Jansa

Podle výsledků analýzy Centra pro rozvoj dopravních systémů při Vysoké škole báňské - Technické univerzity Ostrava selhalo při začátku letošních prací právě ŘSD.

Podle této analýzy totiž doprava zbytečně kolabovala při svedení dálnice do jednoho prhu. Práce na rekonstrukci D1 započaly v pondělí, tedy v nejméně vhodný den. Nebyl prý také namodelován dopad na plynulost dopravy při svedení dopravy do jednoho pruhu.

"Začátek prací byl v nejméně vhodný okamžik, trefil se do vysokých intenzit (dopravy), nikoli například do soboty, která je dlouhodobě naprosto nejslabší z pohledu dopravy," uvedl v ČT dopravní specialista centra Martin Hájek.

Modernizace dálnice D1 | Foto: Český rozhlas

ČTK, Eliška Malínská, van Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme