Metro jezdí pod Prahou už 40 let. Budoucnost je ale na povrchu, věří město

Pražské metro v těchto dnech slaví 40 let provozu. Dopravní podnik proto otevřel depo na Kačerově a zároveň vypravil historické soupravy vozů. Výroční oslavy si nenechaly ujít stovky nadšenců do největší revoluci v dopravě, kterou Praha kdy zažila.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Na koleje metra dnes vyjela původní historická souprava | Foto: Jan Herget

První úsek trasy C, otevřený v květnu 1974, měřil 6,6 kilometru a měl 9 stanic - od Kačerova po Florenc, tehdejší Sokolovskou. Stavba trvala dlouhých osm let a velmi zasáhla tehdejší provoz v centru hlavního města, který komplikovaly velké výkopové jámy při budování stanic. Po otevření se provoz v Praze zklidnil, desetitisíce lidí začaly cestovat pod zemí a na povrchu nekolabovala tramvajová doprava.

Přehrát

00:00 / 00:00

Oslavy přímo v pražském metru sleduje reportér Jan Herget

Odborníci se shodují, že metro bylo největší dopravní změnou v historii pražské hromadné dopravy. Součástí byla i výstavba Nuselského mostu, do dnešních dní velmi důležitého prvku pražské dopravní sítě.

V dobách socializmu se proto podzemní kolejnice stavěly rychlým tempem, teprve po roce 1989 budování zvolnilo. Dnes má pražská podzemka tři trasy s 57 stanicemi a ročně přepraví půl miliardy cestujících.

Budoucností jsou koleje na povrchu

Dalších plánů s pražským metrem je na stole řada. Už příští rok se otevřou čtyři nové stanice na trase A do Motola. Následnou prioritou v rozvojových plánech města je výstavba nové čtvrté linky z Pankráce na Libuš.

Přehrát

00:00 / 00:00

Hostem Ranního interview na Radiožurnálu byl Marek Zděradička, který v pražském Útvaru rozvoje města vede kancelář infrastruktury a krajiny

„Plánuje se, že trasa D by byla spolufinancována z evropských fondů. Pokud to dobře dopadne, tak někdy v roce 2022 bychom měli otevírat první úsek s osmi stanicemi,“ říká Marek Zděradička, který v pražském Útvaru rozvoje města vede kancelář infrastruktury a krajiny.

„Při výstavbě jsou hlavním limitujícím faktorem investiční prostředky, ale také provozní náklady. Pražské metro je sice velmi efektivní, zároveň však velmi drahý dopravní prostředek,“ upozorňuje.

Historický vývoj metra 1974–2014 | Foto: Ropid

I proto dostanou po dokončení „zelené trasy“ do Motola a vybudování linky D přednost jiné druhy městské hromadné dopravy.

„Systém bude rozvíjen spíš v oblasti tramvajové dopravy. Počítá se také s mnohem větším využitím železniční dopravy,“ uvádí Zděradička.

Město uvažuje o 20 nových železničních stanicích a zastávkách podle něj. Modernizace se dočká i pražský železniční uzel, který podle Zděradičky na několika místech připomíná 19. století.

„V daleké budoucnosti se počítá i s novou výstavbou nových tratí, které by dokázaly odlehčit stávajícím přetíženým koridorům, kde se musí vejít jak dálková, tak příměstská doprava.“

Na koleje metra dnes vyjela původní historická souprava | Foto: Jan Herget

Není to zbytečný luxus, a přitom je to krásné, chválil před 40 lety nové metro Husák

Číst článek

V plánu je tak třeba i železní trať na pražské centrální Letiště Václava Havla v Praze-Ruzyni.

„Hlavní město stále trvá na obsluze celého areálu letiště a jeho napojení na centrum města železniční dopravou. Rozhodně budeme tlačit na to, aby realizace proběhla v co nejbližší době,“ uzavírá Zděradička.

Na koleje metra dnes vyjela původní historická souprava | Foto: Jan Herget

Jan Herget, Matěj Skalický Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme