Metro jezdí pod Prahou už 40 let. Budoucnost je ale na povrchu, věří město
Pražské metro v těchto dnech slaví 40 let provozu. Dopravní podnik proto otevřel depo na Kačerově a zároveň vypravil historické soupravy vozů. Výroční oslavy si nenechaly ujít stovky nadšenců do největší revoluci v dopravě, kterou Praha kdy zažila.
První úsek trasy C, otevřený v květnu 1974, měřil 6,6 kilometru a měl 9 stanic - od Kačerova po Florenc, tehdejší Sokolovskou. Stavba trvala dlouhých osm let a velmi zasáhla tehdejší provoz v centru hlavního města, který komplikovaly velké výkopové jámy při budování stanic. Po otevření se provoz v Praze zklidnil, desetitisíce lidí začaly cestovat pod zemí a na povrchu nekolabovala tramvajová doprava.
Odborníci se shodují, že metro bylo největší dopravní změnou v historii pražské hromadné dopravy. Součástí byla i výstavba Nuselského mostu, do dnešních dní velmi důležitého prvku pražské dopravní sítě.
V dobách socializmu se proto podzemní kolejnice stavěly rychlým tempem, teprve po roce 1989 budování zvolnilo. Dnes má pražská podzemka tři trasy s 57 stanicemi a ročně přepraví půl miliardy cestujících.
Budoucností jsou koleje na povrchu
Dalších plánů s pražským metrem je na stole řada. Už příští rok se otevřou čtyři nové stanice na trase A do Motola. Následnou prioritou v rozvojových plánech města je výstavba nové čtvrté linky z Pankráce na Libuš.
Hostem Ranního interview na Radiožurnálu byl Marek Zděradička, který v pražském Útvaru rozvoje města vede kancelář infrastruktury a krajiny
„Plánuje se, že trasa D by byla spolufinancována z evropských fondů. Pokud to dobře dopadne, tak někdy v roce 2022 bychom měli otevírat první úsek s osmi stanicemi,“ říká Marek Zděradička, který v pražském Útvaru rozvoje města vede kancelář infrastruktury a krajiny.
„Při výstavbě jsou hlavním limitujícím faktorem investiční prostředky, ale také provozní náklady. Pražské metro je sice velmi efektivní, zároveň však velmi drahý dopravní prostředek,“ upozorňuje.
I proto dostanou po dokončení „zelené trasy“ do Motola a vybudování linky D přednost jiné druhy městské hromadné dopravy.
„Systém bude rozvíjen spíš v oblasti tramvajové dopravy. Počítá se také s mnohem větším využitím železniční dopravy,“ uvádí Zděradička.
Město uvažuje o 20 nových železničních stanicích a zastávkách podle něj. Modernizace se dočká i pražský železniční uzel, který podle Zděradičky na několika místech připomíná 19. století.
„V daleké budoucnosti se počítá i s novou výstavbou nových tratí, které by dokázaly odlehčit stávajícím přetíženým koridorům, kde se musí vejít jak dálková, tak příměstská doprava.“
Není to zbytečný luxus, a přitom je to krásné, chválil před 40 lety nové metro Husák
Číst článek
V plánu je tak třeba i železní trať na pražské centrální Letiště Václava Havla v Praze-Ruzyni.
„Hlavní město stále trvá na obsluze celého areálu letiště a jeho napojení na centrum města železniční dopravou. Rozhodně budeme tlačit na to, aby realizace proběhla v co nejbližší době,“ uzavírá Zděradička.