Metro jezdí pod Prahou už 40 let. Budoucnost je ale na povrchu, věří město

Pražské metro v těchto dnech slaví 40 let provozu. Dopravní podnik proto otevřel depo na Kačerově a zároveň vypravil historické soupravy vozů. Výroční oslavy si nenechaly ujít stovky nadšenců do největší revoluci v dopravě, kterou Praha kdy zažila.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Na koleje metra dnes vyjela původní historická souprava

Na koleje metra dnes vyjela původní historická souprava | Foto: Jan Herget

První úsek trasy C, otevřený v květnu 1974, měřil 6,6 kilometru a měl 9 stanic - od Kačerova po Florenc, tehdejší Sokolovskou. Stavba trvala dlouhých osm let a velmi zasáhla tehdejší provoz v centru hlavního města, který komplikovaly velké výkopové jámy při budování stanic. Po otevření se provoz v Praze zklidnil, desetitisíce lidí začaly cestovat pod zemí a na povrchu nekolabovala tramvajová doprava.

Přehrát

00:00 / 00:00

Oslavy přímo v pražském metru sleduje reportér Jan Herget

Odborníci se shodují, že metro bylo největší dopravní změnou v historii pražské hromadné dopravy. Součástí byla i výstavba Nuselského mostu, do dnešních dní velmi důležitého prvku pražské dopravní sítě.

V dobách socializmu se proto podzemní kolejnice stavěly rychlým tempem, teprve po roce 1989 budování zvolnilo. Dnes má pražská podzemka tři trasy s 57 stanicemi a ročně přepraví půl miliardy cestujících.

Budoucností jsou koleje na povrchu

Dalších plánů s pražským metrem je na stole řada. Už příští rok se otevřou čtyři nové stanice na trase A do Motola. Následnou prioritou v rozvojových plánech města je výstavba nové čtvrté linky z Pankráce na Libuš.

Přehrát

00:00 / 00:00

Hostem Ranního interview na Radiožurnálu byl Marek Zděradička, který v pražském Útvaru rozvoje města vede kancelář infrastruktury a krajiny

„Plánuje se, že trasa D by byla spolufinancována z evropských fondů. Pokud to dobře dopadne, tak někdy v roce 2022 bychom měli otevírat první úsek s osmi stanicemi,“ říká Marek Zděradička, který v pražském Útvaru rozvoje města vede kancelář infrastruktury a krajiny.

„Při výstavbě jsou hlavním limitujícím faktorem investiční prostředky, ale také provozní náklady. Pražské metro je sice velmi efektivní, zároveň však velmi drahý dopravní prostředek,“ upozorňuje.

Historický vývoj metra 1974–2014 | Foto: Ropid

I proto dostanou po dokončení „zelené trasy“ do Motola a vybudování linky D přednost jiné druhy městské hromadné dopravy.

„Systém bude rozvíjen spíš v oblasti tramvajové dopravy. Počítá se také s mnohem větším využitím železniční dopravy,“ uvádí Zděradička.

Město uvažuje o 20 nových železničních stanicích a zastávkách podle něj. Modernizace se dočká i pražský železniční uzel, který podle Zděradičky na několika místech připomíná 19. století.

„V daleké budoucnosti se počítá i s novou výstavbou nových tratí, které by dokázaly odlehčit stávajícím přetíženým koridorům, kde se musí vejít jak dálková, tak příměstská doprava.“

Na koleje metra dnes vyjela původní historická souprava | Foto: Jan Herget

Není to zbytečný luxus, a přitom je to krásné, chválil před 40 lety nové metro Husák

Číst článek

V plánu je tak třeba i železní trať na pražské centrální Letiště Václava Havla v Praze-Ruzyni.

„Hlavní město stále trvá na obsluze celého areálu letiště a jeho napojení na centrum města železniční dopravou. Rozhodně budeme tlačit na to, aby realizace proběhla v co nejbližší době,“ uzavírá Zděradička.

Na koleje metra dnes vyjela původní historická souprava | Foto: Jan Herget

Jan Herget, Matěj Skalický Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme