Pojišťovny loni tratily na povinném ručení pět procent, chystají zdražení
Povinné ručení se v Česku pojišťovnám v současnosti moc nevyplácí. Trh se loni propadl do pětiprocentní ztráty. České motoristy tak podle všeho čeká další zdražování, pohybovat se bude kolem 20 procent. Majitelé aut zaplatí průměrně 2700 korun ročně, připlatí si tedy o několik stovek víc.
Příčin zdražení je několik. Pojišťovny musejí nově odvádět tři procenta z vybraného pojistného do Fondu zábrany škod, platí také paušály hasičům za výjezd k zásahu.
Na povinném ručení pojišťovny loni v Česku vybraly přes 19 miliard korun. Na ztrátě se ale podepsal i tvrdý konkurenční boj vedený jednoduchou politikou - nabídnout zákazníkovi nejlepší, tedy nejnižší cenu.
Motoristé v Česku si připlatí za povinné ručení. Podrobnosti zjišťovala Eva Rajlichová
„Nerespektovaly se takzvané malusy, to znamená vyšší částky povinného ručení u těch, kteří bourali, a dospělo to tam, kam to dospělo. Takže pojišťovny jsou ve ztrátě a bude to muset postupně sanovat, aby se zase dostaly do černých čísel,“ vysvětluje Dagmar Šístková ze serveru opojisteni.cz.
Trh s povinným ručením nezachránil ani vysoký počet nově pojištěných aut, potvrzuje Tomáš Síkora z České asociace pojišťoven.
„Na jedné straně roste počet vozidel, což by logicky znamenalo, že se také bude zvyšovat celkový objem peněz, které se z povinného ručení vyberou, ale cenová válka snížila ceny takovým způsobem, že i nárůst počtu vozidel nepřispívá k celkovému růstu objemu trhu. Naopak ho ještě snížil,“ říká Síkora.
Pojistky prodraží i nárůst odškodnění za škody na zdraví
Pojišťovny počítají také s vyššími částkami na odškodné, na které mají poškození nárok v souvislosti s novým občanským zákoníkem. Povinné ručení totiž nehradí jen škody na majetku, ale i na zdraví.
Jakub Hradec z České kanceláře pojistitelů by motoristům doporučil, aby pečlivě zvážili, zda jim stačí základní varianta, nebo jestli si za pojištění připlatí.
„Ta diference na pojistném mezi základním limitem a vyšším limitem pojistného plnění je naprosto zanedbatelná, a pokud si tedy motoristé nekupují vyšší limity, tak šetří na nesprávném místě,“ upozorňuje Hradec.
Nepojištěných aut ale v Česku nepřibývá. Už druhý rok jich jezdí zhruba 126 tisíc z celkového počtu sedmi a půl milionu registrovaných vozidel.