V Německu přepraví nákladní lodě téměř stejný objem zboží jako železnice

Německo mohutně investuje do modernizace vnitrozemských vodních cest. Přibližně 70 kilometrů nad Berlínem na kanálu Oder-Havel roste impozantní stavba – nový lodní výtah, který zefektivní kontejnerovou dopravu mezi Berlínem a nedalekým Baltským mořem.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nový lodní výtah by měl začít fungovat

Nový lodní výtah by měl začít fungovat | Foto: Klára Stejskalová

„Staré zdymadlo sloužilo už 80 let, takže ho bylo třeba nahradit. Navíc bylo konstruované pro lodě o maximální délce 67 metrů, to nové umožní průjezd lodím o délce 110 metrů,“ vysvětluje inženýr Peter Huth.

Obří betonový kolos je jednou z největších staveb německé lodní přepravy. „Celá ta stavba přijde na 300 milionů eur. Ale vycházíme z toho, že vnitrostátní říční přeprava má budoucnost,“ dodává.

Debata o smysluplnosti investic do říční dopravy se teď vede i v České republice. Rozpoutal ji prezident Miloš Zeman svou podporou výstavby kanálu Dunaj-Odra-Labe.

Přehrát

00:00 / 00:00

Lodní výtah u Niederfinowa navštívila zpravodajka Českého rozhlasu Klára Stejskalová

„Výstavba nové říční cesty je rozhodně kritičtější než oprava už vybudovaného kanálu. My tady modernizujeme,“ upozorňuje Huth na rozdíly.

„Něco takového není proti ekologům prosaditelné, na to můžete zapomenout. Regulovat řeku od pramene k ústí, to by vyvolalo obrovský odpor,“ přidává svůj názor také provozní Jörg Schumacher.

Kanál právě opouští polská nákladní loď plná uhlí. Po Sprévě se vydává k elektrárně do Berlína. „Jsou dny, kdy tu za den projede 50 lodí, jindy třeba jen 10,“ říká Huth.

Stavba se protáhla

„Ročně tudy přepravíme kolem dvou milionů tun zboží. To je objem, který si možná lépe představíme na jednom příkladu. Lodní cestou přes Niederfinow se denně do Berlína dostane tolik nákladu, kolik by muselo přivézt po dálnicích ze Štětína a Frankfurtu nad Odrou až 700 kamionů,“ přibližuje.

A výkony této tradiční vodní cesty se po otevření nové zdviže ještě zvýší. „Když tady budou moci jezdit větší lodě s kontejnery, tak není nereálný transport až tří milionů tun,“ dodává Huth.

Původně měly lodě do nové zdviže najíždět už letos. Jenže jako u většiny velkých staveb v Německu došlo k nemalému zdržení, takže to vypadá, že unikátní staré zdvihadlo půjde do důchodu až v roce 2017.

Nová stavba za 300 milionů eur | Foto: Klára Stejskalová

Klára Stejskalová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme