Nákupní parky procházejí změnou, obchody se mění třeba v dětská zábavní centra

Stále víc Čechů tráví volný čas v obchodních centrech. Místo nákupů tam ale vyhledávají hlavně zábavu. Obchodní centra a nákupní parky se proto snaží přilákat zákazníky nejrůznějšími programy. Mění se tak i jejich podoba, některé obchody se zmenšují nebo dokonce mizí. Ty, které ukončí svůj provoz, nahrazují třeba dětská zábavní centra nebo wellness.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Obchodní centrum

Obchodní centrum | Foto: Tomáš Adamec

Nákup oblečení, oběd v restauraci a na závěr třeba návštěva kina. To všechno pod jednou střechou. Češi si zvykli trávit víkendy v obchodních centrech. Jedna návštěva je přitom vyjde i na několik set korun. Zároveň platí, že čím víc času tam lidé tráví, tím větší obnos vytahují ze svých peněženek.

„Jsme tady asi tak dvě hodiny, přišli jsme na nákup oblečení a pak jsme šli na jídlo,“ popisuje mladá žena. „My jsme se byli podívat s přítelkyní na nějaké boty na běhání, pak jsme si sedli na kávu a dortík a ještě jsme zašli do kina. Návštěva nás mohla stát tak do 800 korun,“ vypočítává mladík.

Přehrát

00:00 / 00:00

Nákupní parky procházejí kvůli změnám v chování zákazníků obměnou. Téma zaujalo redaktorku Zuzanu Švejdovou

Obchodní centra bojují o to, aby zákazníci přišli právě k nim. V nabídce proto mají i vzdělávací programy, módní přehlídky nebo třeba líčení, často zdarma.

Na okrajích velkých měst se navíc nákupní parky přeměňují na zábavní dětská centra, která jsou v posledním roce velice populární.

„Určitě se jedná o celosvětový trend, který teď přichází i k nám. U nás se začínají otevírat dětská zábavní centra v posledních 12 měsících. Zatím směřují hlavně do velkých měst, kde rodiče mají více peněz a méně času,“ říká Jitka Kvartková ze společnosti Cushman and Wakefield.

Mění se i rozloha prodejen

V Česku je v současnosti 110 obchodních center a více než 150 nákupních parků. Stejně tak, jako se mění nákupní chování zákazníků, proměňuje se i podoba míst, kam lidé chodí nakupovat a také se mění i rozloha prodejen.

Například hypermarkety je zmenšují a třeba obchody s elektrem dnes slouží hlavně jako takzvané showroomy, tedy ukázkové prodejny. Zboží pak prodávají hlavně přes internet.

„Vidíme, že si řada lidí objedná raději něco po internetu, než by šla do nákupního centra. Fenomén internetu hraje velkou roli. Takže centra dělají všechno pro to, aby posílila svoji návštěvnost,“ vysvětluje ředitel společnosti Incoma Tomáš Drtina.

Nákupní centra se snaží přizpůsobit potřebám zákazníků, kteří se při nákupech chtějí i bavit a relaxovat. Výstavba dalších obchodních center bude pokračovat i v letošním roce. Developeři plánují postavit minimálně tři.

bre, Zuzana Švejdová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme