Hradec Králové chce opravit třídu Karla IV. Obchodníci se bojí o své zisky
Hradec Králové nedávno dokončil rozsáhlou opravu náměstí 28. října a přilehlých ulic Dukelská a S. K. Neumanna. Trvala přes rok a půl. Radnice teď plánuje, že by s opravami pokračovala i dál směrem do centra města - na třídě Karla IV. Už má studii, která naznačuje, jak by se mohla ulice proměnit. Práce by to byly opět dlouhodobé. Tamní podnikatelé se proto bojí, že přijdou o své zákazníky, a to nejen v době oprav.
„Naše fitness v Dukelské ulici fungovalo tři roky, z toho 17 měsíců trvala rekonstrukce,“ říká German Kopp, jeden z provozovatelů královéhradeckého fitness centra.
„Bláto, nepořádek, měli jsme tam asi měsíc necelých 60 centimetrů široký průchod. Invalida na vozíku, kočárky – nikdo tam neprojel. Do dneška se s námi nikdo nevyrovnal. Žádali jsme to na městě, vůbec nic,“ popisuje.
Podrobnosti o plánovaných opravách v centru Hradce i dalších plánech radnice zjišťovala Lucie Valášková
Firma, ve které pracuje rodina Germana Koppa, měla v době oprav zhruba o polovinu nižší zisky. To je donutilo se přestěhovat. Teď sídlí ve Škroupově ulici, která sousedí s třídou Karla IV. A opět mají strach.
„Opravit se to musí, ale aby to nezasáhlo centrum, aby se z něj lidé nestěhovali. Město říká, že chce centrum zatraktivnit a dělá všechno pro to, aby lidé v centru vůbec nebyli. Život ve městě umírá,“ varuje Kopp.
Náměstek hradeckého primátora Jindřich Vedlich z TOP 09 ale upozorňuje, že s žádnými náhradami obchodníci nemohou počítat.
„Kvůli jakékoliv stavbě města by kdokoliv z obchodníků nebo občanů po nás chtěl takové peníze, že bychom do budoucna nic nepostavili. Byl by to obrovský precedens, který by znemožnil jakoukoli další výstavbu, a toho se chceme vyvarovat,“ tvrdí.
Podnikatelé proti snížení parkovacích míst
German Kopp se připojil k petici, která bojuje i proti snížení parkovacích míst na třídě Karla IV. téměř na polovinu. Iniciovala ji Šárka Soares. Ta v lokalitě podniká i bydlí.
„Na záměru města nám vadí, že magistrát chce snížit počet parkovacích míst na třídě Karla IV., ve Škroupově a Průmyslové ulici a kolem náměstí 5. května. Dále, aby rezidenti s platnou parkovací kartou mohli parkovat ve výše jmenovaných lokalitách pouze po dobu 30 minut, a poté budou muset své vozidlo odstavit do parkovacího domu,“ vysvětluje.
Petici podepsaly už čtyři tisíce lidí. Město projednává dvě varianty možných parkovacích domů. Stavba jednoho z nich by pak měla nakonec problém s nedostatkem stání pro auta vyřešit.
„Jeden pod třídou Karla IV. a druhý v lokalitě Průmyslové a Škroupovy ulice, kde bude navrhován další parkovací dům. Vše musíme nechat ohodnotit také finančně,“ dodává Vedlich.
Město vystaví v červnu v podchodu na třídě Karla IV. studii navrhované podoby ulice. Společně s ní i nejčastější dotazy, které na radnici přicházejí. Mezi nimi je i otázka na cenu oprav - tu město odhaduje na minimálně čtvrt miliardy korun.