Horší známky romských školáků často souvisí s problémy, které mají s češtinou

Na skoro každé základní škole na Českolipsku se učí i romské děti. Ty mají často s učením problém. Přestože jsou mezi nimi i děti, které se doma připravují, výsledky často neodpovídají jejich snažení. Problémem je pro ně čeština a od toho se odvíjí i pochopení výkladu dalších předmětů.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Školní třída | Foto: stock exchange

„Romské děti, když to vezmu všeobecně, mají většinou horší známky než ostatní děti," říká Ivana Rázlová, učitelka jedné novoborské školy s více než 30letou praxí. Romské děti mají asi největší problém s českým jazykem.

„Proto se snažíme rodiče romských dětí přemluvit k návštěvě pedagogicko-psychologické poradny a k tomu, co nám z poradny napíšou, přihlížíme při klasifikaci. Více se díváme na ústní projevy než na písemné. Leckdy je to nesrovnatelné,“ tvrdí Rázlová.

Desetiletá Natálka má ve škole problém s angličtinou a právě i s českým jazykem. Maminka se s ní učí angličtinu. „Moje maminka má slovník a zkouší mě."

Přehrát

00:00 / 00:00

O potíže některých romských dětí s češtinou se zajímal reportér Tomáš Mařas

Slovní zásobu v čestině má podle svých slov malou. „Neumím to zodpovědět," dodává.
Že je pro romské děti čeština problém, potvrzuje i ředitelka jedné z mimoňských škol Eva Majlišová.

„Největší problém je pro tyto děti jazyková bariéra, protože ve většině romských rodin se nemluví jenom česky. Prolíná se tam romština, slovenština i čeština,“ vysvětluje.

Pomohla by výuka jako pro cizince

Adam Pospíšil, projektový manažer a lektor občanského sdružení R-mosty, které pomáhá lidem z vyloučených lokalit a zajišťuje vzdělávací programy pro pedagogy, vysvětluje, proč mají romské děti problém právě s českým jazykem.

„Děti v mnoha rodinách mluví romsky nebo používají takzvaný romský etnolekt češtiny. To je zvláštní varianta mísení češtiny a romštiny. Odborníky bývá považována za poměrně velký jazykový handicap, v podstatě větší, než kdyby ty děti neuměly česky vůbec,“ podotýká.

Podle něj by romským dětem pomohl jiný přístup k výuce jazyka. „Bylo by dobré při výuce romských dětí v českém jazyce přistoupit ke stejným metodám, jako kdybychom učili cizince česky,“ myslí si.

Romským dětem by podle Adama Pospíšila pomohly i nové způsoby výuky jako třeba zapojení pohybu do výuky nebo takzvaný waldorfský přístup k výuce, který podporuje individuální nadání a kreativitu.

Tomáš Mařas Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme