Horší známky romských školáků často souvisí s problémy, které mají s češtinou

Na skoro každé základní škole na Českolipsku se učí i romské děti. Ty mají často s učením problém. Přestože jsou mezi nimi i děti, které se doma připravují, výsledky často neodpovídají jejich snažení. Problémem je pro ně čeština a od toho se odvíjí i pochopení výkladu dalších předmětů.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Školní třída

Školní třída | Foto: stock exchange

„Romské děti, když to vezmu všeobecně, mají většinou horší známky než ostatní děti," říká Ivana Rázlová, učitelka jedné novoborské školy s více než 30letou praxí. Romské děti mají asi největší problém s českým jazykem.

„Proto se snažíme rodiče romských dětí přemluvit k návštěvě pedagogicko-psychologické poradny a k tomu, co nám z poradny napíšou, přihlížíme při klasifikaci. Více se díváme na ústní projevy než na písemné. Leckdy je to nesrovnatelné,“ tvrdí Rázlová.

Desetiletá Natálka má ve škole problém s angličtinou a právě i s českým jazykem. Maminka se s ní učí angličtinu. „Moje maminka má slovník a zkouší mě."

Přehrát

00:00 / 00:00

O potíže některých romských dětí s češtinou se zajímal reportér Tomáš Mařas

Slovní zásobu v čestině má podle svých slov malou. „Neumím to zodpovědět," dodává.
Že je pro romské děti čeština problém, potvrzuje i ředitelka jedné z mimoňských škol Eva Majlišová.

„Největší problém je pro tyto děti jazyková bariéra, protože ve většině romských rodin se nemluví jenom česky. Prolíná se tam romština, slovenština i čeština,“ vysvětluje.

Pomohla by výuka jako pro cizince

Adam Pospíšil, projektový manažer a lektor občanského sdružení R-mosty, které pomáhá lidem z vyloučených lokalit a zajišťuje vzdělávací programy pro pedagogy, vysvětluje, proč mají romské děti problém právě s českým jazykem.

„Děti v mnoha rodinách mluví romsky nebo používají takzvaný romský etnolekt češtiny. To je zvláštní varianta mísení češtiny a romštiny. Odborníky bývá považována za poměrně velký jazykový handicap, v podstatě větší, než kdyby ty děti neuměly česky vůbec,“ podotýká.

Podle něj by romským dětem pomohl jiný přístup k výuce jazyka. „Bylo by dobré při výuce romských dětí v českém jazyce přistoupit ke stejným metodám, jako kdybychom učili cizince česky,“ myslí si.

Romským dětem by podle Adama Pospíšila pomohly i nové způsoby výuky jako třeba zapojení pohybu do výuky nebo takzvaný waldorfský přístup k výuce, který podporuje individuální nadání a kreativitu.

Tomáš Mařas Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme